måndag 24 november 2014

Legalisering av cannabis



Hör ni, fasen vad läskigt det är med drogen Spice!
Larmen står som spön i backen om dess utbredning, även inom ungdomsgrupper som tidigare inte är kända inom polisen eller socialtjänsten, dvs helt nya grupper av sk "skötsamma ungar."
Nästan dagligen kan vi läsa om ungdomar som förs till sjukhus illa där ann och även dödsfallen trillar in.
Jag är förbannat glad å tacksam över att jag har klarat mina ungar genom den kritiska period som tonåren är.
En fest, ett felaktigt beslut och ungdomar dör.

I takt med larmen om spice så har grupper för legalisering av cannabis fått ny luft under vingarna.
Det är till och med så att de som gapar om legalisering vunnit nya grupper som tidigare inte varit särskilt narkotikavänliga.
Väldigt få diskussioner gör mej mer upprörd, mer ursinnigt förbannad, är kraven på legalisering av marijuana och hasch.

Jag vet inte ens var jag ska börja!
Jag blir så upprörd att jag fastnar i ett stammande.
Cannabis har sargat inte bara min familj sönder å samman utan även många många andras.
Cannabis beskrivs ofta som ofarlig, rent av läkande.
Den beskrivs som den fredliga drogen. En drog som till skillnad mot ex alkohol gör brukaren vänlig, lugn, nöjd.
Cannabis ger inte upphov till något missbruk eller till någon brottslighet heter det.
Ursäkta mej, men vilket jävla bullshit!

Ingen kan förneka alkoholens skador och kostnader för samhället.
Alkoholen som då den missbrukas kan slå sönder familjer, krossa barndomar och leda till personliga tragedier.
Men alkoholen laborerar inte med hjärnan som marijuana och hasch gör.
Mängder av forskning visar att THC som den aktiva substansen i all cannabis heter visar att giftet stannar kvar länge i kroppen. Det är fettlösligt och orsakar stor skada i hjärnan.
Ett långvarigt bruk av cannabis gör brukaren "dum i huvudet," förstör förmågan till komplext och logiskt tänkande. De blir trögare, mindre verbala, blir sämre på att tolka intryck. Brukaren blir dessutom ofta mindre ambitiös och mindre social.
Det är även så hos missbrukarna att de fastnar i det stadiet rent intellektuellt som de var när de började med drogen.
Jag har träffat många missbrukare i min egen ålder som stannat upp och inte förmår resonera eller agera som om de vore äldre än fjorton.
Olika människor reagerar olika på cannabis, vem som har en svaghet inför drogen är omöjligt att förutspå i förväg men klart är att den som bär anlag och genetisk sårbarhet för missbruk, depression eller ett allmänt oroligt sinnelag löper högre risk.
Cannabis kan utlösa allvarliga depressioner men även psykoser och detta utan att ha ett pågående missbruk.
Min bror fick en allvarlig och långvarig psykos en av de första gångerna han prövade hasch.
Cannabis är ofta inkörsporten till tyngre droger och ett liv i kriminalitet.

Det starkaste argumentet mot legaliseringen är ändå att vi behöver inte ytterligare en legal drog med alla kostnader som det skulle tillföra.
Alkoholen kostar redan och ställer till alldeles tillräcklig skada i samhället utan att den har cannabisens förmåga att laborera med hjärnan.
Vi behöver inte ännu en legal drog med de kostnader det skulle innebära, för samhället och för enskilda familjer.

Ingenting... precis ingenting... talar för att vi genom att legalisera en farlig drog tar död på en annan.
Att tro att ungdomar inte skulle röka spice eller testa andra farligheter för att hasch såldes lagligt är befängt.
Trots att cannabis inte är lagligt så är det enormt lättillgängligt OCH billigt att få tag i.
Ungdomar som röker spice gör det knappast för att det är lagligt. De gör det för rusets skull.
Jag tror aldrig att vi som samhälle kan vinna kampen mot narkotikan. Att vi kan få ett helt narkotikafritt samhälle.
Tyvärr.
Jag tror att vi måste vinna unge för unge, varje förälder måste klara sitt barn.
Men självklart ska vi ha som land ha höga ambitioner med utbildning, förebyggande arbete, straff och en behandling värd namnet.
Det har vi INTE nu och det vore en betydligt bättre och värdigare väg att vandra än att ge upp och legalisera skiten!

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Kan bara VERKLIGEN hålla med!!! Att legalisera cannabis ger INTE på något sätt någon positiv effekt på spicerökandet!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Word. Vi behöver inte ännu en legaliserad drog.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnade pa Varvet-intervjun med Per Holknekt, han har som gammal missbrukare sjalv mycket att saga i fragan. Han vill absolut inte legalisera, han vill att knark inte ska existera. Nu kommer ju det som du sager formodligen aldrig att handa, men jag haller med honom i hans syn pa HUR vi utbildar vara ungdomar. Jag kommer sjalv ihag i skolan nar vi hade ANT-dagar, polisen kom och de hade tagit in nan gammal missbrukare som avskrackande exempel och det funkar ju pa en del (som jag sjalv som aldrig vagat prova nanting da vi har missbruk i slakten). Men Per menar ju att vi maste utbilda ungdomarna och lara dom att knark ar SKONT. Det ar darfor man blir beroende och nar man val ar dar ar det inte ett dugg skont langre. Han sa att for de som tror att det ska vara farligt och hemskt men anda provar, och da upptacker att det inte alls ar otackt, blir da lattare dragna in i beroendet och tanket att 'det hander inte mig'
    Det ar en for ovrigt valdigt bra intervju i fler aspekter an bara missbruk sa jag kan varmt rekommendera att lyssna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina! Jag har inte lyssnat på Holknekt, men han är säkert värd att lyssna på. Och så vill jag bara berätta att där jag jobbar - på den gymnasieskolan - gör vi just så: att vi beskriver det "sköna" med droger. Hur många provar på för att få den sköna feelingen och hur många faktiskt tar den som medicin för att dämpa ADHD:n.. Och SEDAN förklarar vi varför just detta är livsfarligt.. Det kändes roligt att liksom få det bekräftat, att det var en bra väg att gå i utbildningen av våra ungdomar.

      Ha det gott!

      Radera
    2. Det ar toppen Ergo, jag kommer sa val ihag hur vi alltid fick hora allt det avskrackande och tidningarna overoser oss med information om hur FARLIGT det ar, att flera ungar pa sistone har dott av Spice, men det hjalper ju uppenbarligen inte eftersom det varje dag ar nya ungdomar som sugs ner i drogtrasket. Tycker det ar jattebra att det tas upp fran en annan synvinkel, som visar VARFOR det ar sa farligt.

      Bra jobbat!

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare