fredag 18 januari 2013

Ett vredgat inlägg

 

Jodå. Jag såg på Debatt när det debatterades svensk barnfattigdom och om jag blev irriterad över Uppdrag gransknings program igår så blev jag idag riktigt arg!
Josefsson blandar fortfarande äpplen och päron enligt mitt sätt att se på det.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att han har ett röd själ, ett stort rättspatos och en förmåga att se den lilla människan.
Jag tvivlar faktiskt inte på det... men han döljer det ganska väl.
Han är som en jakthund som fått spår på ett rådjur och springer förbi ett oändligt antal kaniner på vägen.
Han jagar de felaktiga formuleringarna från Rädda barnen och de uppblåsta siffrorna och ser inte i sin fartblindhet att han hamnar på samma sida som de som försvarar stora klasskillnader.

Två borgliga debattörer fanns med. Ingen av dem orkade jag komma ihåg namnet på men båda sa samma sak egentligen.
Ingenting nytt, ingenting häpnadsväckande egentligen, bara ren Allianspolitik.
För ETT ska vi komma ihåg när vi diskuterar det här.
Majoriteten av Sveriges befolkning har VALT den här regeringen i två mandatperioder.
Fredrik Reinfeldt och hans partiledarkollegor har aldrig fört svenska folket bakom ljuset. Tvärtom, de har noga beskrivit hur deras politik ser ut och vad de tänker genomföra.
 
Arbetslinjen... denna omtalade... går kort ut på att motivera människor till att jobba.
Mer, hårdare och längre.
Detta skall genomföras med hjälp av piska och morötter (de föredrar att prata om just rotfrukterna, det framstår kanske som mer humant.)
Kort sagt, försvåra för människor att vara sjukskrivna. Sätt dit fuskarna (och att de sjuka drabbas ibland på vägen klämda i regelverket må så vara hänt), försvaga det fackliga arbetet och engagemanget genom att höja A-kasseavgiften och sänka och försämra A-kassan. Tvinga människor att söka arbeten de är överkvalificerade för.
Låt dem som faller emellan söka socialbidrag.
Sänk skatten för dem med arbeten. Sänk den mer för dem med höga inkomster.
Öka klassklyftorna så att människor får motivationen att söka sej ett bättre liv.
Gynna rika chefer osv så de väljer att investera i vårt land.
Låt pensionärerna skatta mer så de väljer att fortsätta arbeta.
Prioritera skattepengar så att RUT med förmån kan användas billigt av medel och överklassen.


Detta är inte någon propaganda. Något försök till att skriva en klatschig text.
Detta ÄR den politik som Alliansen gått till val på och som större delen av väljarkåren valt att anamma.
Eller hur?!
Sen om man tycker det är rätt eller rent åt helvete, om man tror på att man bygger ett starkt el ett svagt samhälle på detta vis... DET är en annan fråga.

Jag ser med förakt på den typen av politik.
Jag tror att ett samhälle mår väl av att så många som möjligt når en rimlig välfärd och att utsätta barn för att leva i en underklass... i den sk relativa fattigdomen... som nån jävla morot är befängt.
Jag blir förbannad när en borglig debattör sitter i tv och blir irriterad över att Rädda barnen mfl "bara talar om pengar, om barnbidrag, socialbidragssummor, existensminimum osv som om pengar vore det ända värdet."
Ja, men det är väl jävligt lätt att sitta och säga när man är vit man, tjock och välbeställd.
"Allt det fina i livet är gratis" lixom...
Ja, det kan man unna sej att tycka om man kan betala sina räkningar och få fram näringsriktigt käk på bordet, när ungen får gå i hockeyskola för att han så gärna vill, när man åker till Thailand över julen.
Då är det väl jävligt lätt att säga att det finaste med livet är att gå i skogen och plocka kantareller.
Denna borgliga debattör som SAMTIDIGT ser till att höja rika människors löner, att ha en chick bartender till midsommarfesten för RUT bidrag.
Ja, jag föraktar det resonemanget!
Jag föraktar därmed inte alla borgliga väljare för jag tror inte att de förstått, eller greppat el att de brytt sej om att tänka så här.
Men jag föraktar politiker som med uppsåt försätter sina svagaste medborgare i en sådan situation.

Fan vad arg jag gick å blev nu!

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. JAG MED!!!! Ligger sömnlös och fullkomligt darrar av ilska!! Och jag skäms. För att jag lämnat politiken. Och därmed givit större spelrum åt dylika idioter... Jag lade precis upp ett inlägg.....

    Kramar <3

    SvaraRadera
  2. Kunde verkligen inte sagt det själv. Håller med i vartenda ord. Kram

    SvaraRadera
  3. Såg inte det hela, men läst debatten på olika ställen och tycker det är förkastligt. Tycker även du skriver så himla enkelt, greppbart och bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag är också arg. Och ditt inlägg beskriver eländet jävligt bra. Och jag ser även att du retade dig på samma sak som jag vad kantarellerna anbelangar. ;D Klart att det går att uppskatta gratis när man kan vara lugn i magen när allt är betalat. Då kan man höja blicken och njuta av fåglarna. Jävla inskränkta dummerjönsar. De har aldrig kommit i kontakt med den verkligheten.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare