söndag 20 januari 2013

Recension av Minnet av en smutsig ängel

 

Då var det åter dags för en recension här i Bloggdalas egen bokcirkel. Denna gång valde Freja och det blev en bok av Henning Mankell.
"Minnet av en smutsig ängel"

Boken utspelar sej i början av 1900 talet. Den unga Hanna Lundmark lämnar hemmet i Sundsvall då fattigdomen sliter hårt i barndomshemmet.
Hon måste söka sej en egen försörjning och hamnar ombord på fartyget Louisa som kocka.
Fartygets destination är Australien men av ödets nycker går Hanna i land i Afrika och blir av samma tillfälligheter ägare till den största bordellen i Lourenco Marques.
Hannas möte med en främmande kontinent blir brutal.
Hon fylls av medkänsla med hur de svarta behandlas men möts av misstro och förakt.
Ensam tvingas hon omvärdera allt som tidigare varit självklart.
Vem hon är. Vart hon är på väg.

Mankell beskriver på ett målande sätt upp både persongestaltningar och miljöskildringar. Det är med stor kunskap han låter oss följa med i berättelsen om det fattiga Sverige och det kolonialt förtryckta Afrika.
Det märks tydligt att han är hemma i dessa båda världar.
Han antyder oxå i sitt efterord att grunden och essensen till boken är sann.
"Min roman bygger på det lilla vi vet och allt det vi inte vet."

Jag tyckte vansinnigt mycket om denna roman.
Det är den typ av bok som jag längtat efter att få gå och lägga mej med och som jag inte velat ska ta slut.
Det är fascinerande med påminnelsen om att Sverige för hundra år sedan var så fattigt att 16 åriga döttrar och söner tvingades lämna sina hem för att deras föräldrar helt enkelt inte kunde försörja dem mer.
Det är lika spännande att läsa om en främmande och utnyttjad världsdel... Afrika, om den vita mannens (och kvinnans) brutalitet mot den stora majoriteten svarta och om den ömsesidiga rädsla de känner för varandra.

Jag har svårt för att läsa böcker, alldeles oavsett hur välskrivna dom är, om jag inte tycker om eller känner för huvudrollskaraktären.
Hanna Lundmark är väldigt lätt att tycka om. Att känna med. Att imponeras av.
"Minnet av en smutsig ängel" kommer att leva kvar hos mej länge, länge.

Jag ger boken betyg: 5 av 5.

Läs, läs, läs om du inte gjort det.

Jag lämnar med varm hand över till Emelie om att bestämma vilken bok vi skall läsa härnäst och när den skall vara klar. 

Puss/ Asta


3 kommentarer:

  1. Den verkar jätte bra! Jag är glad att jag har den kvar..! Men var är alla andra cirkelmedlemmar?!

    Mitt val: "Öster om heden" av Viveca Lärn.
    Recenseras 17/2.

    SvaraRadera
  2. Ohh, så kul att du oxå gillade den! Och du beskriver precis den känsla jag hade när jag läste den!

    SvaraRadera
  3. *ler* Ser fram emot nästa bok också! Tack Emelie!

    Jag tyckte om denna bok - särskilt just Hannas djupa vackra tankar. Otroligt starka tankar av en analfabet som aldrig lämnat hemmet innan hon blev 18 år dock. Det har jag ofta funderat över - hur tedde sig omvärlden för människor förr i tiden? De som faktiskt inte sett, eller upplevt världen på det sättet unga gör idag? Blev man inskränkt? Blev man vidsynt? Och vad gjorde att man blev det ena eller det andra?

    För övrigt: många kramar, alltid!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare