torsdag 3 januari 2013

Sött å surt idag

Jaha, goda vänner ( å er jag ännu inte känner) idag blir det ett sånt där lite småtråkigt dagbokinlägg. Från den där datorn som skriver lite som den själv tycker. Då är ni varnade.

Jag har varit ledig idag. Ledig inför lång jobbhelg.
Kroppen känns trött (av många anledningar... "happy happy" inställningen till nya året börjar redan falna) och halsen skaver, men stora delar av dagen har ändå varit fin.
Vi har haft finbesök av pappsen och hans fru och det var mysigt så där i all enkelhet. Det är väl skönt när det är så, nr man bara kan "vara" utan att det måste hända så jävla mycket.
Vi käkade, drack kaffe å såg på hur Småkronorna tog sej till final mot Ryssland genom straffar. Såg ni gott folk? Visst var det spännande?!

På kvällen var det dags för valpkurs igen och idag talade vi mycket om förbud.
Om att träna in "nej" på rätt sätt, använda bodyblock och hur vi vill korrigera el bestraffa hunden.
Vi talade om "den gamla skolan" och "den nya"... om vad forskningen visar.
Jag är så himla glad över att ha hittat denna kursen och Jessica som "fröken" heter. Hennes tänk går i linje med hur jag tänker och hur jag vill träna och umgås med min hund och hon är så himla duktig.
Jag, Nella och Gottfrid... vi tycker allihop att det är veckans höjdpunkt.

När vi kom hem var det mindre kul.
Märta hade plötsligt från ingenstans blivit dålig igen.
Jag vet i tusan vad det är med henne. Hon ville inte resa sej, när vi ändå proppsade på att hon skulle göra det såg hon allmänt eländig ut och rörde sej stelt och långsamt.
Jag tog tempen och precis som sist när hon var lite krasslig (även då bara kom det från ingenstans och försvann lika plötsligt) så hade hon undertemp. 37,6... en grad under mot vad hon har normalt.
Hon ville inte ha godis utan drack lite vatten och kräktes upp det igen.
Jag gav henne en värktablett och bäddade ner henne under täcken.
Jag tänker att "någonstans" har hon ont och då blir cirkulationen än sämre på henne.
Hon sover nu stenhårt och visst känner jag en stor oro och en stor sorg.
Det är verkligen "i slutet nu", jag känner det så tydligt.

Jag går mot ännu en orolig natt.
Hoppas ni har det bra vänner?

puss/ Asta


11 kommentarer:

  1. Hoppas prinsessan e på tassarna snart igen. Är jobbigt när pälsänglarna inte e krya.
    Kram Malin i Skene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack raring. Ja å Märta är inte vilken pälsängel som helst. Hon är bästisen. Ankaret. Uscha. Kram

      Radera
  2. Stor styrkekram!!!

    SvaraRadera
  3. Jag ger "min gamling" Seraquin (glucosamin). Han blev som ny efter att ha varit jättestel och haft ont ett tag.
    Jobbigt när de inte mår bra och kan säga vad det är....
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia. Har tänkt på det innan och ska pröva. Det skadar inte... kram

      Radera
  4. Hoppas lilla Märtisen blir bra snart :( <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack älskling.Vi får tro det. Annars får du kanske hälsa på din mor på psyket. Det känns så. Kram

      Radera
  5. Jag skickar styrka, värme och energi till Märta med vit magi!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare