torsdag 10 januari 2013

Halv

 

Bild från igår. Så sent som igår...

Det är den tyngsta kvällen i mitt liv. Å då är jag ändå ingen förskonad människa.
Jag har varit med om mycket som är svårt, men ingenting i närheten av det här.
Det kan tyckas konstigt att jag sitter här å hänger då... skriver... men jag orkar inget annat.
En massa människor har erbjudit mej sin famn, sin axel, sitt öra och för det är jag förstås väldigt tacksam men jag orkar inte riktigt. Orkar inte med en tvåvägskommunikation. Förlåt.

Jag ser henne, jag hör henne, hennes dödsögonblick vill inte lämna mej.
Hur hon låt, hur hon spärrade upp blicken.
Men jag minns oxå hennes liv.
Hur hon så sent som igår sprang på stranden med den döda sälens huvud i sin mun,
så oändligt stolt över att ha snott det från lillebror.
Eller hur hon idag valde väg, vägrade gå åt det hållet jag ville och fick bestämma.
Hur hon slöt upp vid min sida å stoppade nosen i min hand som ett tecken på att hon ville ha en godis.

Nyss så levande.
Plötsligt så oåterkalleligt borta.
Jag tänker konstiga tankar, såna där som jag brukar möta hos anhöriga.
Att hon är ensam i kylrummet, att det är kallt.
Fastän jag vet att hon inte är där.

Hon var en hund med en gammal själ.
En "spåtant" sa att vi delat många liv.
Redan som liten så klok. Redan som valp min trygghet.
I hennes blick rymdes allt, all världens visdom.
Jag saknar henne.
Jag saknar henne så jag går sönder.
Jag saknar henne så jag tror att jag skall sluta andas.
Så att jag vill sluta andas.
Jag klarar liksom inte av det...
Att vara halv.
Att inte kunna borra in mitt ansikte i hennes hals och känna hennes lukt.
Var är hon nu?
Klarar hon sej?
Halv.

Puss/ Asta

15 kommentarer:

  1. Fina A. Andas. Slut ögonen och lyssna. Du kommer att höra henne. Hon har aldrig lämnat dig förrän hon visste att du skulle klara dig. Förrän hon visste att, tjaaa, att det var så det var. Och du, hon klarar sig. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnar, jag känner, jag försöker öppna mina sinnen för henne. För att få en hint om att det finns en fortsättning och att hon har det bra. Men jag hör ingenting.

      Radera
  2. Ord blir så fjuttiga i sådana här stunder och man känner sig så otillräcklig. Jag tänker att det du hade med Märta, inte ens relationer mellan människor är alltid så starka och fina som det du och hon hade. Du gav henne verkligen allt.
    Var nu rädd om dig och jag skickar dig all min kärlek och omtanke. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så tacksam för all kärlek från dej. Tro inte annat även om jag är kass på att svara nu. Att tala med mej är just nu överskattat... jag bara snörvlar :) Kram

      Radera
    2. Jag förstår dig så väl och känn ingen stress. Jag vill bara inte att du ska känna dig ensam. Men jag vet också att mina egna sorger behandlar jag bäst ensam och så känner kanske du med. Men jag finns, den dag du vill snörvla i luren. Bara så du vet. Å jag vet att du vet. Stor kram!

      Radera
  3. Jag gråter och lider med dig och jag vet att inga ord kan trösta, det kan bara tiden.
    Kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Omtänksamhet lindrar... faktiskt. Kram

      Radera
  4. Ni möts igen som ni alltid gjort och alltid kommer att göra... Hon har det bra, och väntar på att väven skall väva in henne i historien igen. Kanske blir det tidigare än du tror... kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker och tröstande kommentar Annanas. Jag önskar att du har rätt. Kram

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Varma kramar till dig
    / Anneli

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Hittade precis hit och började läsa och sitter här nu med tårar som rullar på mina kinder. Usch, så sorgligt och du skriver så fint. Jag tänker såklart på min egna hund som är 7 år när jag läser detta och hur tufft det är när de går bort.
    Får jag fråga hur gammal hon blev?

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna och välkommen hit. Jag kunde ju ha varit roligare :) Hon blev nästan 8 år min flicka. Men Dogue de bordeauxer blir sällan äldre. Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare