torsdag 19 juli 2012

Dino



Märta har fått ett dinousaurius ben att tugga på.
Eller ja, det ett oxben men ser gigantiskt ut. Tungt å bära.
Men hon lyser av illa dold stolhet å mallighet.
Hennes ben lixom! Hennes!
Långsamt långsamt med svansen spikrakt upp och högburet huvud strosade hon ut geom dörren å la sej till rätta på gräsmattan.
När jag närmar mej benet lägger hon huvudet över det för att markera, det är faktiskt mitt, jag tar upp det tittar med stor beundran på det å ger tillbaka det. Som suckar ut av lättnad.Trorts att hon aldrig fått någonsting stulet... åtminstone inte från mej.

Här lyder vi nämligen under Märtareglerna.
"Allt mitt är mitt.
Allt jag har fått är mitt.
Allting som jag har híttat är
Allting som jag snott är mitt
Allt som är ditt är mitt
Allt du glömt är mitt.
Allting som är trasigt kan förmodligen vara ditt.

En hund som morrar å vaktar sin hundskål, sin mat, sina lesaker,sina ben
gör det väldigt sällan för att utmana dej. Den gör det av misstro. För att den inte litar på att hon får tillbaka det.
Att uppfostra en sådan hund genom demostrativa maktkamper där du tar saker ifrån honom kommer bara att göra det värre, inte heller hjälper det att banna hoom el slå honom.
Nej, har du en hund som sysslar med denna typer om mindre trevliga aktiviteter så backa. *
Fundera på varför hunden inte känner tillit?
Inte tror dej om att vara någon som låter honom behålla det som är hans.
Stå demostrativ kvar i köket när hunder äter. Morrar han så ignorera, var upptagen med ditt.
Då å då kastar du till honom små godbitar.
Hunden ska lära sej att hans mat är hans och närmar du dej så är det för att tillföra nåt gott.
Du KAN ju göra som man gjorde på det gamla glada -70 talet istället om du vill å ta ifrån honom maten, kanske till o med slänga honom på rygg...
Det kan funka... men jag tror mitt översta tips funkar bättre! Snabbare! Å trevligare för alla.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare