måndag 23 juli 2012

Inständ pyometra



Instängd pyometra (livmoderinflammation) är den farligaste varianten.
Då stannar varet kvar i livmodern som riskerar brista. Det är oxå svårare att upptäcka.
Märta har en öppen, varet rinner ut. Störta risken för henne ikväll är narkos under infektion (plus åldern då.)

Jag tänker att instängd ångest kanske är farligare än öppen ångest.
Än ligger hon inte ens på operationsbordet. Efter klockan sex sa dom...
Än har hon "bara" ångest och undrar varför jag har dumpat henne där ensam å övergiven.
Den känslan är nästan lika svår som rädslan.

Ångesten rullar över mej som ett oväder.
Ena minuten gråter jag okontrollerat, nästa fylls jag av ett lugn att det kommer gå bra.
Märta är en fighter och Gudarna måste vara med oss.
Världens bästa ångestdämpare heter förmodligen rödvin.
Därför har jag hällt upp ett stort glas och dricker det med förbjudna klunkar.
Alkohol å ångest är lixom ett big no no.
Fast nej, jag tar tillbaka... världens bästa ångestdämpare heter Gottfrid.
Att ligga brevid honom på gräsmattan och få varma valppussar i ansiktet är välgörande för själen... för livet... för kärleken.
Han är en sån fantastisk valp.
Försynt. Godhjärtat. Försiktig. Glad.

Men han är inte Märta så klart.
Han är allt man kan önska hos en valp men han är inte mitt ankare i livet.
Hon måste klara sej, hon måste bli frisk.
Utan henne kan jag inte andas.
Jag är inte redo än. Inte redo å gå på livets vägar utan henne.
Jag ska bli redo, men inte än... inte nu.

Tack alla som skrivit peppande, stöttande, kärleksfullt här å på facebook. Det värmer så att ni bryr er.
Faktiskt å på riktigt.

Puss/ Asta

14 kommentarer:

  1. Åhhh vad jag önskar att jag kunde ta lite ångest och bära den åt dig en stund...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vilken fin kommentar det var Annanas. Tårarna väller över. Tack!

      Radera
    2. Mina vällde över när jag skrev det:-) nu oxå...;-)

      Radera
  2. Tänkt på dig hela dagen. Hoppas op strax är klar och att hon vaknar upp och får glädja dig flera år till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Jag känner Guds närvaro och tror att det ska gå väl. Just denna minuten tror jag...Kram

      Radera
  3. Uff det är hårt med de här djuren. Man får nånting och får betala med nåt annat. All styrka till dig. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så Pipan. All denna oro man får "på köpet". Värt det får man ju ändå tro att det är någonstans. Kram

      Radera
  4. Sa jag att min väninnas flicka nu mår fantastiskt bra efter operationen och kräver konstant bollkastning! De är kämpar! Jag tänker på dig och din fina tjej.
    Jessica (Krasnaja)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jessica. Jag går här hemma å väntar, det känns som om jag väntar på om även jag ska få fortsätta. Kan bara tro och be nu. Hon är en fighter, den största. Kram

      Radera
  5. Jag har själv älskat en hund så vansinnigt mycket och hon var mitt allt så jag känner med dig och hoppas av hela mitt hjärta att det ska går bra.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  6. Tänker på er och håller både tummar och tår, kollar fb uppdatering heeeela tiden........All Lycka till!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carola. Ingenting ännu... Suck :(

      Radera
  7. Hej Asta! Har helt missat hela den här hemska historien då jag varit borta idag. Men att det var så allvarligt känns jättehemskt. Hoppas att ni reder er och att hon ska tillfriskna bra och du får pusta ut. Vet hur jobbigt det är när ens hund är sjuk, helt fruktansvärt. Varm kram!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare