lördag 14 juli 2012

Som ett utskitet...



... ja, ni vet.
Ungefär så känner jag mej. Jag orkar inte tänka på hur många timmar jag har arbetat sedan semestern tog slut, och nu... mitt i en mastodonthelg.
Söndag kvällstur och måndag dagtur kvar... sedan är jag leeeedig hela tisdagen.
Osceaner med tid.
Vad ska jag göra med den?!
Tror banne mej jag ska unna mej ett glas vin påmåndagkvällen för att lixom fira för det var attans var torrt det blivit med akohåååålen denna sommaren. Som om det inte är lönt när solen ändå inte skiner.
Eller skiner med sin frånvaro. Ovan molnen.
Ja ni hör...

Jag kan tala om att utsketna päron sällan har något intressant att lyfta, några spännande ämnen att analysera. Kroppen koncentrerar sej lixom på "basfunktionerna."
Äta, andas, hålla sej upprätt, sova, kissa, bajsa,möla in chips.
Mer finns inte energi till.
När jag skulle klä om och gå hem idag så satte jag först på mej tunikan... ovanpå jobbklänningen.
Den hade jag glömt att ta av.
Oj oj så tokigt. Tog av tunikan, jobbklänningen och satte på mej kavajen... men glömde tunikan.
Vid tredje försöket blev det rätt.
Strax innan hade jag hand om människoliv, strax efteråt körde jag hem en bil som väger några ton.
Hujedamej.

Fördelen med att jobba så här himla mycket och "kväll, dag, kväll, dag" (bortsett från igår när jag körde både kväll å dag) är att man lär känna patienter och anhöriga väldigt väl, kommer dem närmre.
Jag har haft många fina patienter och anhöriga dessa dagarna.
Fått så mycket lovord av dem, så många kramar och så mycket skratt.
Det finns som jag nämnde nedan en del patienter och anhöriga som jag skulle kunna vrida nacken av men det finns oxå så många fina.
När man möts av leenden och tacksamhet, ja då är det oxå så mycket enklare att "ge lite extra", anstränga sej lite till.
I min hunduppfostringsbok där det skrivs om beröm och bestraffning står det att "konfrontation leder alltid till avståndstagande" och det gäller verkligen inte bara hund-hund och människa-hund utan i hög grad människa-människa.
Nåt som är värt att tänka på när man själv är irriterad på någon och vill få till stånd en ändring.

Hur har ni det så här mitt i helgen?
Mitt i juli?
Njuter ni av sommarledighet eller förbannar ni vädret?

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Igår var en bra, social dag, idag sitter jag och jobbar och klockan är 21.50... och imorgon ska jag på Sean banan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sean Banan minsann. Vilken... ehhh dröm. Kram

      Radera
  2. Har det bra och låter inte vädret störa, njut av ett glas när du går av på måndag, det är du värd, Asta!

    SvaraRadera
  3. Vi har varit på utflykt och försökt ignorera ösregnet :) Hoppas du mår bättre snart!

    SvaraRadera
  4. *ler* Jag gör ingenting... Alls.. Mer än det vanliga.. Och du, ta hand om dig!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hmm, jag är sån på jobbet just nu, alltså huvudet går på tomgång, jag skulle kunna cykla dit i pyjamasen utan att märka det, en vecka kvar till semestern...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare