söndag 15 juli 2012

Sammantaget...



Det blir lite samlade tankar igen.

Skönheten ovan är påväg till sällare jaktmarker.
Morfars pärla. Den gröna Nissan Sunny som han var så stolt över och som vi fick köpa billigt den dagen han äääääntligen insåg att han inte längre kunde å borde köra bil.
Vid det laget hade han bränt sönder åtskilliga kopplingar, slitit ut växellådor, kört på fel sida motorvägen, kört mot rött å ner i diken.
Totalt livsfarlig!
Men att säga till en man att han inte längre är kapabel att köra bil är som att säga att han inte längre ÄR någon man... det ligger så mycket annat inbakat för... i synnerhet män... i att inte kunna framföra ett fordon.
Så, vi fick köpa den.
Den är nu gammal å ful å rostig å trasig.
Hastighetsmätaren fungerar inte... man får helt enkelt gissa farten.
Lite spännande. I synnerhet när man ser poliser vid väggrenen.
Men idag köpte mannen en "ny" bil.
Inte alls särskilt ny, men ny för oss.
En Volvo 850- 97:a.
En röd.
Morfars gamla bil får gå till skroten å lite vemodigt är det ändå att "släppa det sista av morfar."

Jag har jobbat.
På väg in till jobbet mötte jag en barnfamilj.
Jag hade caprijeans, vitt linne, mina röda converse och rayban solisarna.
Kände mej väl inte "skitsnygg" men har absolut sett sunkigare ut.
Plötsligt pekar den lilla ungen på mej och utbrister...
"Tant. Titta tanten. Tant,tant, tant."Rub it in my face lixom.
"Tack för den" sa jag och föräldrarna fnissade lite generat.
Ja, den dystra sanningen kan göra ont att höra. Eller så tar man det precis för vad det är.
För alla under 35 ÄR jag en tant.
Men lille grabben... du skall själv den vägen vandra om du har tur.
Med prostataförstoring och sviktande potens. Kanske rent av lite urinläckage.

Det har varit apmycket på jobbet idag.
Vården är sjuk kan jag säga.
Sjuk!
I det här landet får ingen dö.
Någonsin.
Allt å alla ska behandlas och utredas.
Skit samma om du är mellan 90 och döden, har 111 grundsjukdomar och har varit dement ett decenium.

Å mer då?
Tja,jag ska försöka få Jennifer Lopez "I want to dance, and love, and dace again" ur mitt huvud å lägga mej å sova. Klockan 05 ringer mobilen.

Sweet dreams.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare