fredag 7 september 2012

Bokcirkel på bloggen.

 

Hej vänner!

Jag har en lite intresseförfrågan till er.
För några dagar sedan skrev jag på facebook och frågade om det fanns intresse av att starta en bokcirkel med mej. Elina alias Köpenhamnsmamman svarade då att hon var jätte sugen men att det fick ske på distans.
Jag kände direkt att det där var ju en jätte bra idé. Vi skulle kunna ha en Bokklubb här på bloggen.
(För mina vänner IRL kan jag säga att jag fortfarande är sugen på ursprungsidén med träffar, vin och hela kittet.)

Jag tänkte så här.
Vi läser samma bok. Vi har 4 veckor på oss. Samma datum... ungefär... skriver vi sen ett inlägg om vad vi tyckte om boken. Om historien, vad som var bra, dåligt, språket osv. Lite hur vi känner...
Jag kan börja att välja bok.
Anmäl intresse. I den ordningen som intresseanmälningarna (förhoppningsvis) väljer nästa bok och nästa och nästa.
Vi får välja HELT fritt och behöver inte ta nån hänsyn till vad vi tror andra gillar.
Det är lixom halva meningen med en bokcirkel, att man läser böcker... vidgar vyer... som man normalt sätt kanske inte skulle ha valt.
Det innebär att vi ena månaden kanske läser Vilhelm Mobergs tjocka Utvandrarna för att nästa läsa något betydligt enklare och tunnare. Den som väljer är sin månad allsmäktig.

Vad tror ni?
Är ni sugna? Om inte får väl jag och Köpenhamnsmorsan köra vårt eget race.
Går man med så SKA man se till att ha läst sin bok på given tid. Självklart kan man drabbas av ebola eller trillingfödsel och få dispens men på det stora hela så.

Puss/ Asta

Ps. Asta är alltså kvinnan som under natten fått sina favoritpumps i läder med vadderad sula fyllda av kiss.

10 kommentarer:

  1. Köpenhamns morsan är med:-) helt klart! kul ide! mitt problem är att jag inte alltid kan få tag i svensla böcker här! Jag brukar handla upp ett pocket lager varje gång jag är i sverige, så om jag just inte har möjlighet för vald bok, så får jag ju bara hoppa den omgången liksom......
    kram från Elina/köpenhamn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, kul!
      Kanske kan jag skicka. Iaf om det finns i pocket.
      Vi ger väl folk några dagar på sej att ansluta sej. Kram

      Radera
  2. Asta vi skall ha bokcirkel hemma i kg, det är ju kanske lite lååångt för dig men du får jättejättegärna vara med... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, jag avvaktar. Vill gärna vara med från start med en grupp men tack ändå. Kram

      Radera
  3. Jag är meeeeeeed! Både här och hemmavid A! *ler* Otroligt kul idé! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är gärna med här! Jag hoppas att jag skall hinna läsa om det inte är allt för tjocka böcker som väljs. Kram

    SvaraRadera
  5. Välkommen ombord Ulrika :)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag vill gärna vara med på distans då jag bor så långt bort.............

    SvaraRadera
  7. Jag såg det här först nu och är gärna med. Om ni inte väljer allt för fiiiina böcker bara, jag gillar ju mer lättsmält litteratur...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare