söndag 2 september 2012

Från veckans försvunna till veckans egoist


 

25 åriga försvunna Gabriella på semester i Egypten var inte försvunnen.
Hon var "kär", "impulsiv" och "hade beslutat sej för att stanna i Egypten ett år eller nåt."
Phuuu för att inget hemskt hänt henne.

Hade jag varit hennes mamma hade jag gått från att vara fruktansvärt orolig till att vara galet förbannad.
Hur korkad och ego får en vuxen människa vara?
Hon är ung men hon är inte någon naiv fjortonåring.

Gabriella säger i intervjuer att "hon inte förstod att det skulle bli sån uppståndelse, hon har bott hemifrån sedan hon var 16 och är van vid att klara sej själv."
Pengarna var slut på telefonen.
Hipp hopp och leve kärleken och spontaniteten lixom.

Men är det inte vääääldigt typiskt dagens ungdom även om denna Gabriella verkar mer än lovligt korkat?!
Jag har haft lite samma diskussioner med mina barn genom åren.
De går ut genom dörren, säger att de kommer hem om nån timma och efter 12 timmar så har de fortfarande inte hört av sej och svarar inte på mobilen.
Efteråt är alltid svaret "Jag tänkte inte" eller "jag hade inget batteri i telefonen."
Lite förnärmat brukar de oxå antyda sin ålder.
Men i min värld spelar det ingen roll om man är 15, 25 eller 55 år... avviker man starkt från när man uppgett sej komma hem så ringer man! Har man ingen egen telefon ser man till att låna en!
Om jag som är medelålders sagt att jag kommer hem efter jobbet och sen dyker upp först på natten eller dagen därpå blir människor ju oroliga för mej!
Vi har fostrat en generation av "jag, jag, jag" (nej inte alla, jag generaliserar) som inte har en tanke på hur deras beteende påverkar andra. Som inte känner att de behöver ta den typen av hänsyn utan bara kan följa sin egen lust, hjärta och nycker för dagen.
Har man bott hemifrån i 9 år är man rimligen så vuxen att man borde förstå att ens beteende ger ringar på vattnet och påverkar andra.

Den här donnan. Av Asta korad till "Veckans stora ego" reser på en semesterresa, skall börja ett nytt jobb direkt hon kommer hem men avviker bara. Inga besked till föräldrar om att hon "flyttat till ett annat land", inget besked till en arbetsgivare som väntar henne.
Å sen tycker hon det är märkligt att det blir sån uppståndelse.
Hur ska hon kunna leva i ett främmande land om hon inte ens har pengar att fylla på telefonen?
Har inte pojkvännen telefon? Nån av hans kompisar? Nåt hotell? Svenska ambassaden?
Hade hon varit min unge så hade jag tagit henne i örat!

Puss/ Asta

12 kommentarer:

  1. Tycker att det verkar väldigt väldigt lustigt och konstigt... Hade det var jag så hade min mor åkt till Egypten och lagt mig över knät och open up a big can of whop ass... Och sedan hade hon skällt ut mannen för att han inte sett till att jag hörde av mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annanas. Jag hade gjort nåt liknande om det varit min dotter. Kram

      Radera
  2. Det är så märkligt. Jag är 23 år och gjorde ett stort snedsteg när jag var 16 år och festade en tisdag och inte svarade på mammas 30 samtal under hela natten. Jag kom hem superfull kl 6 på morgonen, började skolan kl 8. Mamma bara grät och grät av lättnad att jag inte var död. Jag gör aldrig om det och har sedan dess hört av mig så fort jag vet att jag kommer bli sen eller om planen ändrats. Av ren respekt, empati och någon form av mognad säkert. Alla gör snedsteg men vid 25 års ålder borde man redan har gjort såna snedsteg som lärt en ett och annat. Jag tror dock inte det handlar om 'dagens ungdom', det handlar om 'ung och dum' eller '25 år och superkorkad'.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa. Vad kul att du tittade in.
      Nej, du har säkert rätt... väldigt många ungdomar av idag, igår, imorgon skulle aldrig drömma om att utsätta sina anhöriga för nåt sånt här.
      Korkat var namnet, på gränsen till kriminellt. Kram

      Radera
  3. Jag har inte följt det här så noga, men visst - det finns en annan slags ego känsla idag gällande mycket. Jag var ofta sådan att jag inte hörde av mig till min mamma, men mycket för att jag var rädd för att min mammas man skulle svara. Obehaget i det. Men det var ju en annan sak och jag var femton, hon är 25. :)
    Kram kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria. Precis. Hon är 25. Då gör man inte så.
      Man ringer hem. 1 minut. Bhaa... :)
      Kram

      Radera
  4. Jösses!!!! Vilket stolpskott!! Oavsett ålder!! För det handlar om att kunna sätta sig in i hur andra mår av ens egna handlingar - inte om att mamman hindrar henne från att leva ett eget liv. Precis som du säger kan man ta sig till ambassaden, eller låna en telefon ELLER - hör och häpna - så kan man faktiskt SKICKA ETT VANLIGT BREV!!!! Håller med - om nypet i örat. Alla gånger.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk själv. Nån man älskar slutar att höra av sej och kommer bara inte hem.
      Vart börjar man leta lixom. Tänk vad många fasansfulla tankar de måste hunnit tänkda. Jävla puckobrud. Kram

      Radera
  5. Jag gissar att hon och hennes mamma inte hade ett alltför bra förhållande... Men herregud vilket resursslöseri :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resursslöseri var namnet. KRam

      Radera
  6. Så banalt och barnsligt! Särskilt vuxen verkar hon inte vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Men hur vuxen behöver man vara. En 11 åring borde förstå.
      Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare