lördag 29 september 2012

Böneutrop

 Fittja moské i Botkyrka.

Moskén i Fittja är ett steg närmare att få köra böneutrop från minareter rapporterar bland annat Aftonbladet. Det har aldrig tidigare tillåtits i Sverige som jag förstår utan att vara särskilt insatt.
Men hallå... really?!
Är detta verkligen något att bråka om?
För vilka... förutom Sverige demokrater... kan detta vara ett problem?

Vi har religionsfrihet i Sverige. Det ingår, som det anstår en demokrati, i den svenska grundlagen.
Du kan, om du vill gå ur svenska kyrkan och du får lov att tillhöra vilket samfund du vill. Kyrkorna ringer i sina dånande klockor till gudstjänst.
Så vad är problemet med några minuters böneutrop från en moské?
Det tillhör Islam. Jag tycker snarare att det är märkligt att det inte varit tillåtet tidigare.

Sverige är inte längre ett kristet land. Vi var det en gång, och innan dess tillbad vi en gång asagudarna.
Numera består Sverige av hela världens religioner och är det då inte rimligt att det märks?
Att det får ta plats?
Är svenskarna verkligen så islamofobiska att detta är ett hot?
Vad tror vi det ska leda till?
Att vi alla blir hjärntvättade och att muslimerna ska ta över Sverige or what?!

Nej, jag tycker det är tokigt å inskränkt. Det är vad jag tycker. Nu ska jag sova.
God natt vänner.

Puss/ Asta



1 kommentar:

  1. Jag bodde en gång i en stad med regemente, och där spelades det tapto på trumpet ut från högtalare över hela stan varje kväll, det var bara trevligt. Jag skulle tycka det var ett härligt inslag i stadsbilden, det skulle verkligen inte störa mig. Vi glömmer så lätt de ljud vi är vana vid, det är bara rädslan för det nya...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare