tisdag 29 juli 2014

Asta filmrecenserar "En dag"

 

När jag drog igång Bloggdalas bokcirkel för... ja, hur länge sedan är det nu?
Skit samma. När jag startade den tog jag mej privilegiet att börja välja bok.
Den allra första bok vi läste var "En dag" av David Nicholls.
Jag hade väldigt höga förväntningar på den boken, hade hört mycket gott om den och den toppade boklistorna länge men vad jag minns slutade mitt intryck i ett nja.
Jag orkar inte gå tillbaka och kolla vad jag skrev. Men ett sätt att värdera hur bra en roman är är hur väl man minns den efteråt och hur länge/ ofta man tänker på den.
Jag läste "Molnfri Bombnatt" för säkert över 20 år sedan och jag tänker nog en gång i veckan på den boken... än.
"En dag" tänker jag inte på särskilt ofta. Jag minns att jag gillande intentionen men att resultatet blev att man aldrig lärde känna karaktärerna på djupet och att historien blev onödigt ytlig.
En fin historia slarvades bort.

Ikväll har jag äntligen sett filmen "En dag" 
Historien går ut på att Dexter från den "fina familjen" träffar den ambitiösa Emma 15:e juli 1988 och de tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Trots att det finns mycket känslor mellan dem bestämmer sej det omaka paret för att vara "bara vänner." Dagen efter går de skilda vägar.
Men var kommer de vara den 15:e juli nästa år? Och alla andra år?
Vi får följa Dex och Em's väg in i vuxenlivet under 20 år, karriären och kärlekar som kommer och går.
Och vänskapen? Den består... eller?
Det finns en replik i romanen som jag fortfarande minns för att den var så bra och för att så har jag oxå känt om människor. "Jag älskar dej Dexter. Jag tycker bara inte om dej längre." 

Huvudrollerna i filmen spelas av Ann Hathaway och Jim Sturgess.
Jag tycker att historien gjorde sej mycket bättre som film. Väldigt mycket bättre.
Hathaway är en underbar skådespelerska.
Det är en romantisk feelgood film med lite tårar och eftertanke bakom
En varm och fin film med stråk av allting som finns i livet.

Jag ger den 4:a pastakastruller.

Nån som sett filmen? Läst boken? Vilken tycker ni var bäst?

Puss/ Asta


1 kommentar:

  1. Bara läst boken (obviosly eftersom jag är med i bokcirkeln, döh...) och den passade inte mig. Filmen kommer jag inte att se, inte den sorts film jag väljer, jag vill bli glad nr jag går på bio...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare