tisdag 15 juli 2014

Ledig för länge


Visst är det en ljuvlig bild på mormor och Noah nästan 3 månader.

"Nu har du varit ledig för länge igen" så skulle Lillebror ha sagt om jag pratat med honom.
"Det är inte bra för dej att ha för mycket tid å tänka på. Då blir du så här."
Så här är att jag funderar å får för mej saker.
Existentiellt grubbel om allt ifrån mitt nuvarande liv och mina nuvarande val till det som kanske varit.
Människor jag mött. Själar jag älskat. De jag förlorat. De jag trott mej älska eller trott mej vara älskad av.
Ibland melankoliskt men inte nödvändigtvis.

Jag bakar bullar ikväll. Till Noahs dop.
Han skall heta Noah (för att det är vackert) Anthon (efter sin pappa) och Viking (efter sin morbror för att det är en sådan man mamman önskar han ska bli.)
Jag bakar inte ofta men det ÄR nåt som händer med mej när jag gör det.
Jag hinner alltid ledsna på att forma bullar, pensla ägg, strö socker, hålla tid på ugnen å allt det klabbet men just blandandet...
Doften av jäst, känslan av smält smör, mjölk å jäst i ett 37°c degspad, känslan av hur kletig deg blir till något smidigt och lent. Jag använder aldrig elvisp eller så. Jag gör det för hand.
Och i känslan, doften och de andra sinnena väcks något...
Något som pockar, ett minne, en känsla som jag så där nästan kommer ihåg.
Är det från barndomen?
Är det från ett annat liv?
Det känns som om jag är någon annan en kort flyktig stund, som om jag får kontakt med något som är för långt borta men ändå där. Här.
Nåt harmoniskt och fint men som inte låter sej fångas.
Låter det konstigt?
Som sagt, "ledig för länge" skulle Lillebror sagt.

Jag har kommit igång ordentligt med boken "Jag heter inte Mirjam" nu och om ni har tur (jag ser för mitt inre hur ni gör vågen) så kommer en recension redan imorgon. Den är tung men bra kan jag avslöja redan nu. Inget för den som inte är stabil i sitt inre att läsa *host* 
Efter denna kommer jag att behöva något lättsamt.

Puss/ Asta

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare