torsdag 24 juli 2014

Asta recenserar på egen hand " Fjärilseffekten" av Karin Alvtegen



Tredje boken på semestern att läsa ut blev "Fjärilseffekten" av Karin Alvtegen.

"En bil krockar av oförklarlig anledning med ett Intercitytåg. Elva människor dör.
Men vad leder egentligen fram till olyckan?
Finns det ett exakt startögonblick? Vem mer än bilföraren bär skulden?
Alla händelser förgrenar sej bakåt. Tillfälligheter vävs samman i ett oändligt nät som bildar ett nu." 


Så står det på baksidan av boken. En roman som handlar omväxlande om två kvinnor och en man samt människorna i deras närhet.
Bodil, en medelålderskvinna som levt hela sitt liv i skuggan av en man vars humör och dagsform styr och speglar alla i hans närhet. Hon har alltid funnits, alltid för andra, aldrig tagit plats.
Nu tar hon livet i sina egna ovana händer.

Viktoria, en singelkvinna kring de trettio som fastnat i mönster och vanor hon inte känner sej tillfreds med. Hon börjar gå i terapi och får upptäcka nya saker kring sej själv.

Andreas, en man mitt i livet med en fru han älskar, två barn, en framgångsrik karriär.
Han har allt men en händelse slår sönder tryggheten och utlöser en existentiell kris hos honom som han inte kan tala med någon om och som bara blir värre och värre.

Dessa tre människor hör ihop. Två av dem mer påtagligt än den tredje men alla hör ihop och händelserna påverkar i vad som brukar kallas för en fjärilseffekt. Sakta vävs de samman.
En marginell påverkan någonstans som kan få förödande effekter någon annanstans.

Jag har läst flera böcker av Karin Alvtegen och alltid tyckt om hennes sätt att skriva och beskriva människor och historier.
Som en parentes kan jag berätta att berätta att hon är brorsdotterdotter till självaste Astrid Lindgren.
Denna roman är nog den jag ttyckt allra mest om av böckerna jag läst av henne, men det kan bero på att de andra lästes för många år sedan och har hunnit blekna i minnet.
Jag kan starkt känna med alla tre personerna, framför allt Bodil och Andreas som funderar i tankar som jag själv burit på och bär många gånger.
Andreas existentiella kris är till en början väldigt lik min.
Frågor kring ekorrehjulet, kring konsumtion, kring att moder jord pustar och stånkar medan vi ser på lättsam tv-underhållning där människor röstas ut i olika sammanhang.
Hur vi bor dyrt, köper massor, renoverar och reser vilket tvingar oss att arbeta massor samtidigt som vi ständigt pratar om "till semestern."

Jag ger boken en stark 4:a

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också den boken. /Mormor

    SvaraRadera
  2. jag är väldigt förtjust i Alvtegen, så den här ligger i min att-läsa-hög!

    SvaraRadera
  3. Då läser jag också den! :) Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare