fredag 25 juli 2014

Supervalåret 2014. När vänstrandet kanske växer till något mer varaktigt.

 

I EU valet var jag plötsligt "otrogen" och röstade inte på partiet som jag burit nära hjärtat sedan jag var barn. Jag sympatiserade starkare med Miljöpartiet än med Socialdemokraterna i en rad viktiga frågor och jag tänkte att I ett EU val, där kan man unna sej att vara lite mer wild and crazy än i ett riksdagsval. 

I hela mitt liv och var enda gång jag fått rösta har jag alltså röstat socialdemokratiskt.
Som ung var jag med i SSU.
Det är sossarnas politik och ideologi som jag kan bäst.
Men...
Likt förbannat så känner jag mej nästan övertygad om att även nästa gång, i något så heligt som ett riksdagsval, fortsätta mitt vänstrande med Miljöpartiet.

Välfärden. Skola, vård och omsorg.
Att igen arbeta för att bryta ner klasskillnader det är viktiga frågor för mej.
Frågor som jag vet att Socialdemokraterna är duktiga på.
"Vi" har en partiledare som kan det här med jobben, som värdesätter den svenska modellen högt och som till skillnad mot den här regeringen förstår vinsterna, nej nödvändigheten med starka fackförbund.
Socialdemokraterna har varit rätt kassa som oppositionsparti men de KAN det här med att regera.

Miljöpartiet kan kosta på sej att lova guld och gröna skogar.
De har aldrig behövt ta ansvar för sin politik, aldrig suttit i regeringsställning.
Jag är medveten om det. Att de är oprövade kort och det är främst där det bränner till av tvivel.
Men det som gör att jag ändå med stor sannolikhet lägger min röst på dem i höst är att jag är villig att ta risken.
Jag vill se en röd regering men med ett kraftfullt grönt inflytande.
Jag tycker inte att sossarna (eller något annat parti än Mp) tar miljön på tillräckligt stort allvar.
Miljön är den överordnade frågan för min del. Även på bekostnad av tillväxten. Även på bekostnad av jobben.
Jag tycker att Miljöpartiets syn på arbete är spännande.
Med förkortad arbetstid. Där mer tid är viktigare än högre lön.
Jag gillar deras syn på företagande, deras nytänkande över lag kring många områden och framförallt (nästan) jag vill avveckla kärnkraften.
Sist men inte minst hyser jag ett mycket stort förtroende för Fridolin.

Hur tänker ni?
Har ni bestämt er?
Vilken är valets viktigaste fråga för er?

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. *ler* Ja du. Jag har ju bestämt mig. Men det är ju inte så konstigt kanske. Jag är en sosse på vänsterkanten med stort miljötänk och dessutom är jag feminist. Så jag jobbar på att "frälsa" de andra sossarna. Samtidigt som jag hoppas få förtroende från medborgarna till att företräda dem. Jag hoppas på regeringskifte, på "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" Det är det viktigaste för mig. Och att vi inser att vi alla måste leva sida vid sida för annars går vi under som ras - till och med innan jorden kollapsar under vår konsumtion och utarmning.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har röstat V så länge jag har fått lov att rösta men i euvalet röstade jag F! eftersom jag dels blev galen på utspelen om att det var bortslösade röster att rösta på F! från V, och för att jag tyckte att deras politikl var tydlig och välbehövlig i europa. Jag skiter i hur de finansierar sina förslag som aldrig kommer att gå igenom ändå, så länge de lovar att skrika högt och länge om kvinliga rättigheter.

    SvaraRadera
  3. Jag är ju politiskt aktiv för första gången i mitt liv, och då för Fi. Innan Fi fanns fördelade jag mina röster mellan V och Mp, utifrån vilka frågor de drev för tillfället. Jag tycker S klantar sig i sin kampanj i år. Det verkar mer handla om att de ska marknadsföra sig så lika som M som möjligt, när de istället borde visa att de företräder en annan väg att gå, den humana vägen! Viktigast för mig är jämställdhet, mångfald och miljö, så Fi möter upp väl!

    SvaraRadera
  4. Till både Gitte och Freja vill jag fråga, fråga hur ni tänkt och inte för att argumentera mot ert hjärtas röst. Funderar ni något på att chansen ändå är rätt liten av Fi faktiskt kommer in. Visst framgångar i EU valet men riksdagsvalet är nåt annat. Å om de inte kommer in så blir rösten "bortkastad" i syftet att få till en röd-grön regering. Är det viktigare för er att Fi får så många röster det går i detta valet och om de inte kommer in arbeta mot nästa val än att Alliansen förlorar. Jag undrar hur ni resonerar. Nyfiket och på intet sätt idiotförklarande.
    kram på er.
    Å Breti... dej var jag nog rätt så säker på ändå :)

    SvaraRadera
  5. Jag röstar med hjärtat, det har jag alltid gjort, taktiken att inte rösta på Fi för att förhindra att Alliansen får makten har inte funkat i de två senaste valen, så varför skulle det funka nu. Jag hoppas att vi kanske ändå kan få en plats, eller åtminstone så många röster att vi får våra valsedlar upptryckta till nästa val utan att behöva samla in de pengarna från oss medlemmar. Jag skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag INTE röstade på det parti som faktiskt har alla delar med av det som är viktigt för mig. Jämställdhet, klasskamp, mångfald och miljö. Hela paketet! Sen ska jag valkampanja i år oxå, och då vore jag ju knäpp om jag sen inte röstade på det parti jag försöker få andra att rösta på...

    SvaraRadera
  6. Åh detta är svårt tycker jag! För när det kommer till partiprogram, ideologi. och hjärtefrågor så är jag närmast
    1 Fi
    2 Vp
    3 Mp
    ÄNDÅ betrakrar jag mig som sosse. Varför? Gammal vana? Uppväxt? Trygghet? Jag förstår vad Freja menar om att kunna titta sig i spegeln, men samtidigt är det inte så enkelt. För politik är ALLT! Regeringsmakten är allt! Den avgör hur många vårdskador jag kommer att orsaka de närmsta åren, hur många pedagoger min dotter kommer få när hon börjar på dagis, hur orolig jag behöver vara för att mista hus och ge om jag skulle bli sjuk osv osv... Jag står inte ut med en Alliansregering 4 år till! Därför kan jag inte rösta på Fi. Då återstår frågan... röstar jag på det näst bästa, som ligger nära mitt hjärta? Eller röstar jag efter en "gammal" identitet? Stärker Löfven i sin stadsministerroll? Nej... det låter ju inte klokt! Eller? Jag har aldrig förstått alla dessa "osäkra väljare". Som månader innan ett val inte vet vad de ska rösta på. HUR KAN MAN INTE VETA DET?! "Så oooansvaaarigt!" har jag tänkt. Men det är klart... det är skillnad på att stå mellan rött och grönt än rött och blått kanske..! Babbel, babbel...
    Kram din Emelie.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare