fredag 25 juli 2014

Lampskärmen är på.



Som en bulldozer rör han sej min pojk.
Han är brötig även i vanliga fall, det ligger i en Dogue de Bordeaux läggning att det som är i vägen flyttar man på men nu... med den här lampskärmen på huvudet... börjar det bli komiskt.
Det är nästan så jag undrar om verkligen väggar å vitvaror står pall.

Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna...
Ungefär så.
Inte så smidig men stark och envis.
Allting fastnar han i med den här enorma skärmen.
Möbler. Dörrar. Dörrkarmar. Oss människor.
Vattenskålar. Mycket vatten blir det...
Allt går med våld att forcera.

Stackars Gottfrid.
Han fick ett hotspot (värme/ våteksem/ akut dermatit) på högra kinden för en vecka sedan.
Det är lömskt som fan, syns som en liten liten prick och några timmar senare är det en stor fläck.
Det som gäller då är att raka området med marginal. Och sen behandla.
Tipsen för hur det ska behandlas är hur många som helst.
Förra sommaren fick han det oxå och då fick han sövas för att området behöver rakas.
Hot spot gör nämligen väldigt ont.
Därefter körde vi med antibiotika salva och kortisonsalva i en evighet.
Delvis för att han ibland slapp "lampskärmen" och kliade upp skiten.
Denna gången rakade jag själv innan vi drog till veterinären.
Det gick bra. Dogue de Bordeauxer är tåliga hundar.
Vi fick salva... igen och jag svor tyst över att läkare och veterinären är så restriktiva med antibiotika per os.
Å inte fan har det läkt. Delvis för att han fått klia men inte bara.
I går medan jag å maken fortfarande var bortresta fick han det på andra kinden.
Bara att raka där med.
Telefonkontakt med veterinär och nu äntligen käkar han antibiotika och har fått första kuren.
I övrigt tvättar jag med klorhexidin, smörjer med kortison och om han så river ner huset till grunden så får han dras med lampskärmen.

Hotspot är egentligen ingenting annat än ett småsår som blir infekterat.
Gammalt snack säger att det beror på bad eller att de går blöta men det stämmer inte.
En annan föreställning är att de inte får bada när de har hotspot. Det stämmer inte heller, åtminstone inte på korthårsraser. Tvättar man rent såret  med friskt vatten och torkar efteråt gör det varken till eller ifrån för läkningen.
Ofta är det ett litet bett, kanske av en fästing eller nåt så harmlöst som en mygga.
Så kliar det och i värmen frodas bakterierna.
En hund som fått hotspot en gång får ofta tillbaka det. Många varje sommar eller flera gånger varje sommar. Det kan bero på en liten lucka i immunförsvaret.
Är hur som helst skitjobbigt för hunden, kliande och ömmande.
Stackars min lille prins (som åtminstone är överlycklig över att mamma är hemma igen och helst vill vara på samma kvadratmeter HELA tiden. Med tratt.)

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Stackars Gotte! Och stackars mamma! Men bra att ni fått antibiotika.. Kramen på er nu!

    SvaraRadera
  2. Stackars Gottemannen, hoppas han blir bättre fort!

    SvaraRadera
  3. Vi vet vad du menar... oavsett vad som är i vägen så forceras det. Gud vad jag skrattade åt honom!! Spec när han ville förbi mig och jag fick vika mitt ben runt hans kropp för att inte falla ihop. Älskade gottegubben

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare