lördag 16 juni 2012

Lättklätt på bloggen



Bild med lite hud, fr Grekland förra sommaren.

För några veckor sedan, medan våren var ljummen, gick maken och jag nyälskade ner till till stranden med hunden.
Det var bara vi tre. Den ljumna luften, det magnefika havet och den fräscha spröda grönskan omkring oss.
Vi hade väl druckit något glas vin och jag klädde av mej spritt språngande och posérade lekfullt inför mannen som tog kort. Skrattade, porrade, tokade, tramsade till mej på de flesta. Var allvarlig och tankfull på några.
Jag tittade på de där korten senare och kunde faktiskt se det vackra i dem.
Det var ingen perfekt kropp.Tvärtom. Övervikt, obefintlig träning, graviditeter och amning som satt spår.
Det var en medelålders kvinna, men det var fint ändå... på nåt vis.
Det var en kropp som levt. Som varit med om saker. Som älskat. Som burit fyra fantastiska barn inom sej.
Å jag tänkte att det är så synd att bara en typ av kvinna syns. Den unga. Den smala.
Och om man någongång pratar om kurver och att former... ja, då är det inte mina former.
Då sitter de på andra ställen.
Kvinnan är ju helt klart det vackraste könet, det håller nog både män och kvinnor med om, och alla typer borde finnas/ synas/ ta plats.
Fina Apan har skapat ett sidoprojekt till sin blogg som hon kallar mammaforum och där publiceras kvinnor i alla former. Det är en jätte vacker idé.
Fantastiskt!
Idag hänkade Maria på på sin blogg och visade upp hur vacker en helt vanlig 35 årig kvinna är.
Heja er! Jag älskar såna här initiativ.
Själv då? Nja, det är som jag sa till Maria på facebook... Om bara mina närmaste vänner läste bloggen eller bara vilt främmande så vore det nog ok. Då kanske jag hade publicerat något av de mer försynta bilderna från havet. Men nakenbilder inför kollegor, ungarnas vänner, pappa osv... nja.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Fina fina Asta!
    Jag väntar med spänning på ett bidrag från dig OCH Maria.

    Kärlek från Anna!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart! Du hängde med - men på ditt eget vis och självklart är det så, att man lägger upp de bilder man kan och det är ju så många som ser. Men ändå är det så viktigt givetvis att man ändå gör det. För att påvisa något annat. Härligt med din historia om bilderna. :) Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. A - jag håller precis med! Att nära vänner inte hade spelat någon roll - eller helt okända... Det är alla de där bekanta... Som inte känner en. Som kanske tror de gör de. Kanske inte. Men. Jag skall publicera en bikinibild. För att hylla MIN överviktiga kropp!! *ler*

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också det är synd att man inte ser alla sorters kroppar. Men just nu bojkottar jag all sorts uppvisningsnakenhet. För jag håller med de debatttörer som tycker att det måste bort först. Nakenhet i kontext - som på stranden, bara bröst när man ammar osv - helt okej. Naket bara för att visa upp en annan sorts kroppstyp börjar jag blir mer och mer skeptisk till.

    p.s. bilden i inlägget får mig att längta såååååå mycket tillbaka till medelhavet istället för regn-kallt-skitvädret härhemma.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare