onsdag 6 juni 2012

"Sverige, Sverige fosterland...



... du är för jävla braaaaa." Vem var det som sjung så?
Hur som helst stämmer det väldigt väl tycker jag.
Jag är patriot.
Sverige ÄR fantastiskt. Jag skulle aldrig frivilligt flytta här ifrån.

Jag älskar mitt land.
Är stolt över Sverige och är det någon gång man riktigt ska tänka och känna efter på det så är det väl den 6:e juni, på vår nationaldag.

Jag älskar våra fyra årstider.
Den spirande våren, det ljusa sommaren, den färgsprakande hösten och de snöiga vintrarna.
Fick jag önska så skulle det inte vara sol å värme 365 dagar om året utan mer tydliga årstider.
Varmt på sommaren, snö på vintern.
(Alltså detta är ett hyllningsinlägg men vantar på i juni känns ju "så där" kul.)

Jag älskar allemansrätten.
Att vi är fria att ströva i skog och mark. Bada från en klippa.
Tälta vid en strand.

Jag älskar att vi har rovdjur i våra skogar.
Tre häftiga och vackra storstäder. Idylliska små samhällen.

Vi är duktiga på så mycket.
På miljötänk, på forskning, på musik.
Vi löser konflikter utan våld, byråkratiskt men stillsamt.
En arg svensk sätter upp en dekal på bilen. Det finns nåt städat och fint i det.
Vi har rent och snyggt. Vi är måna om att vara rättvisa och solidariska.
Svenskar är som arbetskraft kända i världen för att vara plikttrogna och arbetsamma.
Vi är ett högt utbildat folk.
Flertalet svenskar är generösa med att bidra till att hjälpa till, skänka pengar och ha fadderbarn.
Vi är ett av världens mest jämställda länder.
Vi har (fortfarande) förhållandevis små samhällsklyftor.

Det finns problem. Vi kan bättre... absolut, inom de flesta områden.
Saker som skyddsnät, samhällsklimat, att staten och inte allmosor ska stå för välfärd och trygghet är ingenting självklart... alls! Det måste bevakas. Det måste försvaras.
Kom ihåg det vid nästa val i september 2014.
Men på det stora hela så har vi så mycket att sträcka på våra ryggar över.
Känna stolthet och glädje över att få vara en del av.

Att "vara en del."
I mitt Sverige är inte Sverige och svenskar synonymt med kokt torsk och äggsås och blonda, blåögda vikingar.
Mitt Sverige är lika mycket Zlatan Ibrahimovic. Mitt Sverige är kebabpizza en slö fredagskväll.
Mitt Sverige består av oss som bott här så många generationer som man kan överblicka till dej som fick ditt medborgarskap igår.

Jag älskar detta land.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Håller med dig till 110% !!
    Ha en bra nationaldag!!

    SvaraRadera
  2. Håller också med! Sista jobbdagen idag... kämpa på! Ha en fin nationaldag! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller särskilt med om det sista du skriver, annars är inte jag så mycket för gränser och patriotism, det verka skapa mer problem än vara till nytta...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare