tisdag 26 juni 2012

Sugen på att bli upprörd?



Bilden lånad från Lady Damer.

... Det blev i alla fall jag när jag såg den här bilden. Ja, eller kommentarerna TILL bilden.

Det här med köksbordsrasisters fåniga syn på intergritet gör mej galen!
Förbannad, förfärad och ledsen på riktigt.
Det finns så jävla många präktiga människor där ute som tycker så mycket.

Har ni hört mej säga det förrut?
Jag säger det igen. Att vara integrerad innebär att vilja tillhöra/ få tillhöra ett samhälle.
Att tala språket. Att få ha ett arbete. Att leva och verka.

Inte att se ut som svenskar. Klä sej som oss. Titta på allsång på skansen och älska vidbränd korv i torrt bröd på sommaren osv.

Hur kan en bild...eller för all del en kvinna i burkini... väcka ett sådant förakt?
Hur kan bilden, som ser rätt skön ut tycker jag, få alla dessa lågbegåvade människor att i falsett börja yla om islamistisk utbredning, dålig hygien??? och att DOM... arma svenska kvinnorna... känner sej förolämpade?!
Ja det är så dumt så jag inte vet om jag skall skratta eller gråta.

Om vi var tvungna att fly till ett fjärran land med en helt annan kultur, religion och sociala spelregler... skulle vi då låta integrera oss?!
Integrera om man med ordet menar vad Jimmie Åkesson och hans vänner menar?
Å innan någon högljutt ropar "ja!!!!" och sträcker upp handen så vill jag att ni tänker efter.
Acceptera att barnen går i skola där de rappas med linjal över fingrarna när de svarar fel?
Gifta bort era 11 åringar med tre gånger så gamla män?
Ni skulle det? Ta seden dit ni kom?

Å hur jävla fria ÄR vi kvinnor här egentligen?
Jag var och lyssnade på en väldigt klok kvinna under min utbildning till sjuksköterska som talade med stor erfarenhet om "Kulturmöten och kulturkrockar" (ja, jag har skrivit om henne förrut.)
Hennes bästa vän var från Iran och väninnan upplevde oss svenskor som förtryckta.
Vi måste hela tiden vara slanka och snygga, se ut som 25 för efter det är vi kasserade. Vi måste arbeta och försörja familjen OCH ta hand om hushållet och vi har ont om kvinnlig/ systerlig stöttning i våra liv.
Man SER på världen med olika ögon beroende på var man är uppvuxen.
Vi ser inte på oss som ofria för att vi ständigt måste vara sminkade, rakade å desperat smörja oss med antirynkkrämer. Vi är så vana, så indoktrinerade.

Jag tycker att detta öppna och oemotsagda föraktet mot muslimer påminner mycket om hur Europa behandlade och talade om judarna på -30 talet. Med kollektiv skuld. Med epitel som onda, smutsiga, överlägsna i sin attityd.
Jag blir fanimej mörkrädd att vi inte kommit längre.

Puss/ Asta

Ps. Den här Eija Ritta som kommenterar... är inte det hon som är gift med Berlinmuren?!
Hon har i så fall gått å blivit lika stenad som maken. Hon om någon borde ju vara lite opened minded tycker man...

6 kommentarer:

  1. Läste också det där. USCH! Men man kan inte argumentera mot dumhet. Det går bara inte.
    Åh, ja - ska lyssna på magkänslan som du sa och får ta den här dusten även om jag känner mig mycket orolig runt det här. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Sorgligt... Men som sagt, dom som kommenterat bilden verkar inte ha mycket i studieskulder...
    Kram Lisa Roos

    SvaraRadera
  3. Fullständigt sanslöst hur onyanserat och bakvänt många av de som kommenterar resonerar "Jag kommer aldrig att respektera en slavinna"??? What??? Jag blir mörkrädd av den här typen av kommentarer, det är då jag inser hur mycket det finns att göra!

    SvaraRadera
  4. Asta!!!! Bra inlägg och jag kan bara hålla med alla tre komentatriserna!! Blir ledsen, mörkrädd.. Har länkat till ditt inlägg från mitt inlägg... Skrev ett inspirerat av det här..

    Kramar

    SvaraRadera
  5. "Jag har hört att burkinin är den näst största orsaken till drunkningsolyckor efter alkohol..." eller nåt... Eh..?!

    SvaraRadera
  6. Jag börjar nästan koka när jag läser sånt här. Trångsynta ointelligenta människor!!! Jag kan ju bara relatera till mig själv som flyttat till ett annat land - nu är ju iofs inte Australien enormt annorlunda än Sverige - men jag håller STENHÅRT på Svenska traditioner! Visst har jag fått anpassa mig oxå och ändra mycket på mitt tankesätt men att släppa mina värderingar som jag har med mig i ryggraden från mitt eget land? Aldrig i livet! Här firas det midsommar, äts kräftor, tillagas Svensk mat till julbordet, dricks glögg, pyntas med fjädrar och tuppar/hönor till påsk, lagas våfflor på våffeldagen och så vidare... Samtidigt vet jag att om jag och maken skulle flytta hem skulle ingen ha nåt emot att han inte lärde sig Svenska tillräckligt fort eller var tvungen att kanske leva på socialbidrag tills allt har ordnat sig - för han är vit och kommer från ett 'spännande' land och inte ett muslimskt land. För övrigt finns det minst lika mycket i kristendomen som jag tycker är vrickat som det finns inom islam - jag tycker helt enkelt inte om den makt religion har över folk - jag tror inte själv på gud över huvud taget men om han fanns är jag övertygad om att han skulle bli äcklad över hur vi människor dömer varann och hatar varann pga hudfärg, eftersom han älskar och forlåter alla.
    För övrigt tycker jag den där finskan kan dra hem till sitt 'eget' land om hon ska ha den attityden... :-D

    Tack för ännu ett fantastisk inlägg Asta - och lycka till med valpen - väntar med spänning på en miljard bilder...

    Kram Nina

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare