måndag 6 augusti 2012

Drömmen om ett kollektiv



Lady Dahmer skriver ett inlägg om talesättet "Det krävs en by att uppfostra en unge... men var fan är vår by", det handlar om den ensamhet som följer med dagens självständiga samhälle där barnvakt ett par timmar närmast blir en utopi.

Jag funderar som bekant en hel del :)
Ofta i tankegångar som det känns som jag är ganska ensam om.
Bland annat lockas jag av kollektivlivet. Av alternativa sätt att leva.
En familj behöver faktiskt inte bestå av mamma, pappa barn. Eller en pappa, pappa, barn.
Det finns massor av andra sätt att leva.
Med vänner tex.
Istället för att efter en ev skilsmässa flytta in i en lägenhet så kan man leva med en vän i hus och hjälpas åt med att finnas för varandra.

Jag skulle absolut kunna tänka mej att bo i kollektiv.
Ett stort härligt hus med gemensamma ytor och ett eget kryp in.
Hjälpas åt med allt det praktiska. Hundar, ungar, tvätt å mat.
Men även om maan inte LEVER ihop så skulle man kunna leva lite mer kollektivt.
Tänk ett liv där jag handlar åt en gammal tant när jag ändå handlar min egen mat.
En lördagskväll när jag passar grannens barn eftersom jag ändå bara är hemma å ser på tv.
Å när grannarna tar med seje mina hundar ut på promenaden eller byter mina däck på bilen när han byter sina egna.
När man kanske bakar ihop. Har trädgårdsdagar tillsammans osv.
Bara fantasin sätter gränserna för vilka tjänster å gentjänster man kan erbjuda sina medmänniskor.

Istället lever vi i Sverige som öar.
Till självständigheten och individualismens lov.
Vilket ju så klart har sina poänger, men oxå uppenbara kostnader.
I form av ensamhet, i att klara allting själv, i en torftighet.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Låter härligt, gäller bara hitta någon att ha ett trivsamt förhållande med då ;)

    SvaraRadera
  2. Tycker du har helt rätt!! Och så levde ju även vi i Sverige bara några generationer sedan. Därav kändes sig de flesta viktiga, var en del av något, för de behövdes i ett större sammanhang.

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare