lördag 4 augusti 2012

"Jag är inte halv, jag är dubbel."



Jag strölyssnade i bilen på Soran Ismail när han sommarpratade här om dagen.
Det jag hörde var S Å   J Ä K L A   B R A!
Ska under helgen lyssna på det igen i lugn å ro.
Var det någon som hörde det?
Om inte så kan jag rekommendera att ni gör som jag, går in via hemsidan å lyssnar.

Soran född -87, med kurdisk-svensk bakgrund, är komiker och figurerar ofta i P3's Morgonpasset.
Han talade mycket om att växa upp i ett land som ofta slår sej för bröstet över sin öppenhet och fördomsfrihet med ett utländskt klingande namn och mörka ögon.
Fördomar han mött. "Välvilja" som slår fel.
Tänk vad vi människor ta en massa saker för givna hela tiden. Hur vi tror oss veta en jävla massa utan att veta någonting alls...

Sorans tankar och beskrivningar av sin uppväxt och att landet så som han ser det var väldigt intressanta, gav många aha-upplevelser. Men det var oxå sorgligt på nåt vis, över tanken hur oerhört långt vi har kvar till vi bara börjar se på människor som människor.
Hur långt vi har kvar innan vi börjar betrakta människor som bor här och har svenskt medborgarskap som svenskar... oavsett var de är födda eller har för hudfärg.

Som Soran sa... jag är inte halvsvenk. Om jag är halvsvensk så finns det någon som är helsvensk.
Helt är bättre än halvt. Per automatik.
"Jag är inte halv, jag är dubbel."

Lyssna!

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag skall verkligen lyssna! Tack för tipset!! Och visst är det sorgligt.. Lite otäckt ledsamt sådär.

    Kram på dig!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare