fredag 26 augusti 2016

Dags för skolan igen.



Inlägget är även publicerat på min barnmorskeblogg. 

Nu drar det snart igång igen. I mina tankar är jag redan där.
På tisdag börjar vi i skolan igen och det rusar iväg i 180 knyck redan från start.
I år är det vi som är "nästan klara" när färskingarna kommer.

Jag känner mej färskare än någonsin och har under senaste veckan verkligen fått frossbrytning inför vad som väntar.
Blir otroligt stressad över prat om avslutning, kommande arbetsplatser och så vidare för det känns som FULLSTÄNDIGT osannolikt att jag ska klara sista sträckan med slutpraktiker, en massa inlämningsuppgifter och D-uppsats på det.
När vi började var det okej att vara ny. Nu känns det som om det förväntas så mycket mer av mej. Och som om jag glömt en massa basala prylar.
Typ fostrets rotationer ut, vilka diametrar på skallen som funkar å inte funkar och så där.

Stora delar av "sommarlovet" längtade jag efter att skolan skulle få dra igång igen och jag skulle få påbörja den där "sista resan." Tänk, jag började drömma om att få bli barnmorska när jag var i tjugoårsåldern.
Nu när jag suttit med böcker och studieplaner framför mej känns det ogreppbart mycket. Det är faktiskt den teoretiska delen som skrämmer mej mer än praktiken och så brukar det inte vara.

Jag inleder med v 38 och 39 på gyn på SÄS. Tror inte vi ska vara på avdelningen utan mer mottagningen. Det är väl mkt aborter och så kan jag tänka mej och inget jag ser fram emot så där jätte mycket.
Sen gör jag v 40-44 på Mödravården i min stad och det ska bli kul! Ser fram emot att träffa min handledare igen, ser fram emot att få hålla i en föräldrautbildning och att få ihop mina 30 timmar preventivmedelsrådgivning så jag kan få min förskrivningsrätt. Allt det där har jag oxå glömt och få råplugga in helgen innan jag börjar. Tänkte även se till att få hänga minst 2 dgr på Ungdomsmottagningen.
Sen v 45-51 är jag på förlossningen på SÄS. En jäkla massa pendlande i vinterväglag men det ska ändå bli sååå kul. Har längtat dit. Skittråkigt bara att jag inte får behålla min handledare, men å andra sidan så var de flesta barnmorskorna där jättetrevliga. Då ska jag ha mina sista 18 förlossningar och förhoppningsvis känna att jag behärskar den ädla konsten att förlösa barn liiite liiite grann.

Sommarjobbandet är över och jag har varit ledig denna veckan. Hade tänkt bli så gott som klar med D-uppsatsen men har suttit väldigt lite med det.
Skickade in vad jag hade och fick framförallt bastning på analysen.
Ska träffa min handledare på onsdag och hoppas att det klarnar lite då.
Sedan skall jag göra en händelseanalys som verkar hur svår som helst och en stor hemtenta som jag åtminstone börjat på, både läst i litteratur och skriva men vi får föreläsningar i ämnet så jag lämnar det påbörjat.
Och så var det en komplicerad jäkla basgruppsuppgift med som ska in.
Tänk om man ändå bara finge plugga och praktisera och inte ha så jäkla många sidospår på vägen!

En rolig sak!
Jag får studielön från Regionen för sista terminen. En struntsumma men ändå, slipper ta lån. Fick förövrigt inte ta lån efter oktober efter som jag då läst mina eftergymnasiala terminer.
Med det blev min tjänst flyttad från Medicin till Kvinnokliniken.
Mest plus förstås. Två minus.
1.) Jag får inte förhandla om min lön när jag är klar. Jag får nuvarande lön + 1500 kr. (Å andra sidan skulle jag kunna jobba gratis men säg inget till chefen.)
2.) Jag binds till kliniken i 36 månader. Och de kan placera mej var de vill. På gyn om jag har otur. Jag vill förlösa och om jag inte varit bunden och inte blivit erbjuden tjänst på förlossningen i Varberg hade jag sökt mej till Halmstad. Det hade jag kanske gjort ändå... Men som sagt, nu får jag gilla läget i 3 år.
Glad i alla fall. Hade jag inte fått studielön hade jag tvingats ta banklån.

Så är läget ett par dagar innan terminsstart. Sista terminen.
Gud hjälpe oss alla.
Men fan vad häftigt ändå om det går. Världens vackraste yrke.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare