onsdag 10 augusti 2016

Ett inlägg om onani, kan det passa?



Jag tänkte att ett inlägg om onani det faller nog mina läsare i smaken.
Har ni tänkt på hur sällan tjejer och kvinnor talar om onani?
Åtminstone är det så i min bekantskapskrets. Sex kan vi tala om, bra och dåligt sådant, när vi gjorde det sist å så där men det är sällan vi berättar om när vi senast lekte loss med oss själva och hur det var.
Jag har vänner som aldrig gör det själva. Aldrig!
Med män inbillar jag mej att att det finns en annan öppenhet och mindre hysh hysh.
Och det är inte alls märkligt, det ligger helt i linje med synen på kvinnlig och manlig sexualitet.
Herre gud, det var väl typ förra året som kvinnor fick sitt eget ord på att onanera, att klittra. Allt medan ordet runka varit accepterat och använt i dagligt tal sedan istiden tog slut.

Min favoritscen kring kvinnlig onani... det finns inte så himla många om man bortser från skandinavisk porr... är Collin Nutleys Heartbrek hotell där Helena Bergström som spelar världsvan gynekolog ger sin nyfunna blyga och inåtvända vän som aldrig upplevt en orgasm, gestaltad av Maria Lundqvist, en pink rabbit.
En dildo som kan både stimulera klitoris och samtidigt rotera.
Och SOM hon lär sej vad en orgasm är! Det är en underbar scen.

Alltså, det här är viktiga grejer!
Att lära känna sin egen kropp och veta vad den går igång på är en förutsättning för att ha ett gott sexliv.
Det är även en feministisk fråga. Rätten till sin sexualitet. Rätten att ta plats med sin sexualitet. Rätten att få finnas som sexuell varelse och inte bara som sexpartner att användas av en man.


När jag var barn växte jag upp med en sexuellt frigjord mamma å ena sidan och en sexuellt mycket hämmad mormor å andra sidan. Det har skapat krockar inom mej som jag ännu inte återhämtat mej ifrån.
Jag minns att jag brukade leta upp mammas dildo när jag var liten. Jag visste inte riktigt vad den gjorde eller hur den skulle användas men jag såg ju att det var en jätte kuk och det kändes både spännande å förbjudet att titta på den.
Jag minns hur jag som ganska litet barn brukade spola med duschen i snippan och att det "killade så härligt", att det var sexuellt hade jag ingen aning om men vi är sexuella varelse redan från att vi är små.
Själv har jag ägt en dildo så länge jag kan minnas nästan.
Jag har kanske inte ställt den till allmän beskådan på köksbordet men jag har heller inte gömt den och sedan jag blev vuxen på riktigt heller aldrig skämts för den.
Under vår Göteborgstur fick den följa med å lufta sej och när vi kom hem låg den kvar i min väska som stod i hallen. Noah hade öppnat den där när jag inte var hemma, han satte den mitt i nyllet och kom ut till sin mamma... betydligt prydare än mormor... och lekte elefant. Tuut tuuuut sa han.
Sött tyckte jag.
Hemskt pinsamt tyckte Mini.

Hur har du det med klittrandet?

Puss/ Asta


3 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp det! Jag håller med! Men vi måste också prata om klimakteriet. Det gör ju så jävla ont, slemhinnorna trasslar och jag får t o m problem av att klittra (för att inte tala om av sex, förstås). Personligen tycker jag att det är ett mycket större problem än vallningar, humörsvängningar, etc, men det talas det väldigt lite om. Jag vill kunna ha ett aktivt sexliv, även efter 50.

    SvaraRadera
  2. Emma, jag hoppas att du tar vagifem (slidpiller med Östrogen). Det gör att slemhinnorna stärks och blir fuktiga. Vagifem ger ingen ökad risk för bröstcancer. Kram/anonym

    SvaraRadera
  3. Själv är jag inte där än men fick tips av en äldre barnmorska när den dagen kommer att köpa och äta Omega 7. Pröva. Om inte annat så är ju Vagifem effektiva. Kram A

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare