lördag 27 augusti 2016

Vem är ett barn?



Här sitter jag i bilen och andas i fyrkant. 

Idag har vi varit på dop för yngsta barnbarnet. Mio Emil Edvin skall han heta det lilla underverket.
Det började kl 11 i Kungälv och innan vi kom iväg och hade packat in oss i bilen hann jag få både ett och tre stressbryt.

Min make, blev i vanlig ordning, klar i sista minuten.
Innan dess hann vi ha... låt oss säga några äktenskapliga ordväxlingar av mindre vänlig karaktär.
Maken röt på både Mini och mej att han "Fan inte var något barn", att vi "skulle sköta vårt" och att vi "skulle sluta mamma honom för han är vuxen för i helvete!" 

Låter ju rimligt kan man tycka när man så smått närmar sej femtio, men vad betyder vuxen egentligen? Är det en siffra på ens legitimation eller är det ett beteende?
HAN hade inte köpt nån doppresent.
HAN hade inte förberett dagen innan.
HAN hade inte lagt sej i tid.
HAN hade inte ställt klockan.
HAN gick inte upp när jag väckte honom.
HAN morrade fula ord till sin fru när jag "tjatade" en stund senare.
HAN hoppar in i duschen fem minuter innan vi ska sitta i bilen och då har
HAN inte strukit sin skjorta.
Så ja, jag hann bli en smula upprörd och vore det inte för äldsta dotterns skull så hade jag helt sonika sagt till honom en gång (ingen sa till mej?!) och sen åkt.
Gha!

Tur för honom att jag är en förlåtande och fin kvinna som redan på garageuppfarten försökte rädda stämningen trots att jag kokade inombords.
Hur som helst, dopet blev en trevlig tillställning och det var roligt att träffa en del släkt som jag annars inte ser så ofta. Svärmor, makens bröder med fruar osv.
Äldsta dottern hade bakat en massa goda pajer och verkligen varit superduktig.
Stolt över henne.
Och döpt blev han lillkillen. I fadern, sonens och den heliga andens namn. Amen.

Puss/ Asta 

1 kommentar:

  1. Ibland. Vet man inte riktigt hur många barn man har. Och ändå så gör vi just så - slätar över etc. Istället för att bara låta Vuxenbarnet göra bort sig. Genom att inte komma/glömma present/komma felklädd. Gahhhh!

    kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare