lördag 10 maj 2014

Att fira 45 års dagen

 

Jag fyller 45 år inom en snar framtid. Om ingenting oväntat inträffar. Om min tid i den stora boken inte är skriven.
Flera gånger de senaste veckorna har jag fått reaktionen "Va?! Ska du inte fira din födelsedag?! Men du fyller ju 45 ju!"
Detta av människor som aldrig varit särskilt noggranna med födelsedagar innan.
Är det nåt magiskt med 45?
Det är ju inte ens någon slags "halvlek" för medelsnittsåldern för en kvinna i Sverige är 86 år... eller 84? Jag minns inte riktigt, hur som helst har jag redan påbörjat andra halvlek.

Det är inte det att jag inte vill fira.
Inte alls. Jag tycker det är en ynnest att få bli äldre. Min vän Lena hann inte bli 35 år.
Tänk alla somrar, vintrar, ligg, barnbarn och fantastiska middagar jag har fått njuta av bara tills nu som inte hon fick.
Å jag är inte den blygsamma typen. Hon som vill stå i skuggan och som säger "Men inte ska väl lilla jag..."
Nej, tvärt om. Jag älskar att vara i centrum. Jag älskar presenter och gärna tal.
Fram för fler tal till människor vi älskar om varför vi gör det.

Jag har bara inte planerat nåt.
Jag trodde inte min omgivning var så sugen. Å det kommer ju bli kalas ändå i sommar med lilla Ängla som skall namngivas och Noah som skall döpas.
Jag ids inte städa och fixa och laga mat och baka efterrätter för att jag fyller år.
Om ANDRA vill fixa å överraska så vore det jättetrevligt och jag är absolut på men själv... näää.

Fast barnen. "Men vi barn är väl inget jobb?!" sa sonen förnärmat.
"Att ha middag med oss barn skulle du väl kunna ha."
Jo visst, det är klart jag skulle.
Jätte gärna faktiskt.
Om de vill alltså. Om de vill fira sin gamla mamma. Eller bara komma hit å ses, käka en bit å hänga med varandra så vore det väldigt roligt.
Fast så tittar de i sina almanackor och får inte ihop det ändå.
Den ena helgen kan den men inte den andra å tvärtom.
Å plötsligt blev hon som inte tänkt på kalas kalaslös.
Så... snopet.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Nja, blev ju inte heeelt optimalt där....håller jag med om!
    Men , vad lika ni är du & din lilla prins! <3

    SvaraRadera
  2. Fasen också!!! Varför är vi moderna människor så upptagna? Suck. Men du - det blir nog något ändå.. *ler*

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare