onsdag 21 maj 2014

Kan jag hjälpa dej på nåt vis?

 

Efter att ha lapat sol någon timma så slet jag mej från min bekvämlighet för att åka in till ICA och handla lök. Jag hade tänkt slänga ihop en kalops idag och det är svårt att få till utan just lök.
Väl i affären kom jag så klart på en massa smått å gott som alltid tenderar att ta slut på nolltid hos oss. Mjölk, bröd, grisöron, ägg, kaffe, ost... ja, ni vet.
Jag kände av solandet och bristen på frukost i magen på ICA. Var lite småmatt där jag stod i kassan och väntade på min tur.
Å när jag äntligen skulle betala så var betalkortet inte där.
Mini hade lånat det dagen innan och inte lagt tillbaka det igen.
Jag svor halvhögt en ramsa för mej själv och fick be om ursäkt för kassörskan.
I kön bredvid mej står en småbarnsmamma. När hon hör mina kvävda svordomar säger hon
"Har du inga pengar?"
Jag förklarar omständigheterna och hon säger... som den självklaraste saken i världen... "Men du, jag kan betala så länge, det är inga problem."
Jag blev helt paff. Avböjde och kände att jag blev helt tårögd för det var så himla rart.
Så omtänksamt och så tillitsfullt.
Hon kunde ju bara fortsatt koncentrera sej på sitt och inte brytt sej.
Men hon brydde sej. Om en främmande människa och det är banne mej helt otroligt.
Jag tackade henne där å då men jag önskar att jag visste vem hon var så jag åtminstone kunde sätta in en ros i tidningen. Jag hoppas karma finner henne.

Känner mej inspirerad! Jag vill oxå göra något snällt.
Ibland gör jag snälla saker... jo, det GÖR jag faktiskt... men jag ska börja tänka på det mer målmedvetet att hjälpa till, berömma, finnas till hands.
NU är alltså ett utmärkt tillfälle att be mej om en tjänst :)
Har tyvärr inte obegränsat med pengar men annars så... Shout. Kan jag så hjälper jag dej.

Halva semestern har gått. Det går för fort!!!
Vädret är lite smålurigt. Fint till å från.
Det var strålande solsken och varmt i förmiddags men nu ligger molnen kompakt över staden och temperaturen har sjunkit. Vilket passar mej bra, huden har fått lagom dos med strålning, jag tillräckligt med D-vitamin och hunden kan nu få en långrunda han mäktar med.
Under tiden får kalopsen stå å koka.

Min mormor gjorde alltid kalops. Hon var inget bra på det.
Jag är inte heller strålande bra på kalops. Det är faktiskt inte särskilt gott...
Men jag försöker ju att vi ska äta mindre med fläskkött i den här familjen och idag hade jag tid med långkok så...

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Har i alla år du bloggat funderat över din "hemliga" ingrediens i dina bullar. Du skulle kunna hjälpa mig med att berätta vad den är ;)
    Vad gäller fläskkött är det inte köttet i sig som är dåligt så länge du ser tll att köpa bra kvalitet, dvs inte danskt!
    Hoppas du njuter av din semester!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Kalops som är såååå gott, med massor av rödbetor till .... /Mormor

    SvaraRadera
  3. Kom inte min kommentar in? Nehepp... men då tar vi det igen... skicka tjejen en hälsning via sms-önskningen i p4 och/ eller via önskelåten i p3 kramis

    SvaraRadera
  4. Nu kanske jag raserar din upplevelse men...jag kände igen dig ;) först gjorde jag inte det men efter att ha sneglat i smyg så jo visst är det Asta!!! Du ser lite annorlunda ut i verkligheten! Har funderat på om jag hade erbjudit mig att betala även om du hade varit en "riktig främling" (du fattar vad jag menar) men jag kommer inte fram till något. Vill ju gärna tro att jag sagt så till vem som men är inte så säker, men du ger på något sätt ett så varmt och ärligt intryck så det kändes självklart att erbjuda dig hjälp :) kram Emma (o Hedda)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare