torsdag 8 maj 2014

Kära dagbok (å alla ni andra)

 

Kära dagbok!

I natt vaknade jag 21 gånger av hosta. Vi två tillfällen gick jag upp å tog mej ett par rejäla klunkar Cocillana-Etyfin som gått ut. Här mäts inte upp några milliliter. Här höftar vi.
Jag måste säga att jag tycker Cocillana smakar betydligt godare än de flesta likörer.
Kanske blir det någonting att sitta och hutta på framför Landet runt när jag blir äldre om jag fortfarande är restriktiv med alkoholen.
Fast det är inte planen.
Planen är rödvin och feta cigarrer på altanen så fort jag fyllt 75 år.
Rökverken alltså. Rödvinet plockas säkert in i livet tidigare.

Jag klev upp vid 10 tiden.
Drack två stora muggar fairtraidad Zoega med mjölk ihop med en näve piller.
De flesta för allergin och så ett litet stämningshöjande.
Det hör medelåldern till. Även om man råkar ha fertila ägg.
Tabletthögen till trots kände jag ändå att det fanns utrymme för lite frukost och jag tog mej två rostade smörgåsar. Ljust bröd, ja det är knappt så man vågar säg det.
Å det gör jag ju inte heller. Jag skriver det. Och bakom ett tangentbord är det lättare att vara kavat.
På smörgåsarna skar jag mej tjocka skivor av ädelost och så lite pepparsalami ovanpå det.
En frukost som hette duga vill jag säga.

Mini och jag passade på att ta en promenad när det var uppehållsväder med våra småprinsar. Gottfrid tyckte att det gick olidligt långsamt.
Jag plockade upp bajset och slängde i soptunna avsedd för detta ändamål som en lydig samhällsmedborgare och efteråt plockade jag årets första bukett med liljekonvaljer.
Gottfrid tog sej ett dopp i skogens samtliga 5 träsk. Det ena mer illaluktande än de andra.
Han blev helt lerig och det smetade han av på mina snygga svarta jeans så de inte alls kändes lika snygga längre.
Eftersom han inte bara är min prins och min hund utan även min sängkamrat fick han finna sej i att bli inputtad i duschen när vi kom hem för en ordentlig dustning med Grumme såpa.
Det var ändå på tiden. I går plockade jag årets första fästing så pälsen behövde impregneras.

Jag tog mej en middagslur med prins Noah på bröstet och prins Gottfrid liggande över benen. Det blev svettigt, det blev det. Jag har ju... som nämnts tidigare fertila ägg och befinner mej långt från klimakteriets våndor med vallningar och elände.
Undertiden lagade svärsonen mat. Någon slags järpar med ris.

Kvällen har ägnats åt samtal och tärningsspel.
Det har druckits varma drycker i form av både te och kaffe och nästan en hel chokladkaka med 70% kakaohalt och flingor av mint har passerat mina läppar.
Jag har även klippt Gottfrids klor och tittat igenom slemhinnor och öron som en god krokodillmamma.

Nu ska jag försöka göra tidig kväll här snart.
Det vill säga. Inhalera alla mina turbuhaler och diskusar. Ta en redig klunk av hostmeducinen. Borsta tänder. Lägga in en fräsch prilla. Spela lite wordfeud och läsa några kapitel på boken.


Sov gott.

Puss/ Asta

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare