måndag 19 maj 2014

Hur är en väldigt sexuell person?

 

Lurigt väder ute idag.
Skulle gått ut med Gotteman men plötsligt kändes det för varmt (för honom) så de nypåtagna kläderna åkte av igen å jag la mej och solade nån halvtimma.
Nu är det tjocka moln igen så jag kanske vågar mej ut på en runda med honom i alla fall.

Idag är det ju måndag och jag skulle ta tag i löpningen igen.
Skit nog fick jag tillbaka luftrörsbesvären i natt å hostade som en tok.
Det blev inte mycket till sömn innan jag framåt tretiden gjorde taberas på Cocillanan.

Jag är lite semesterrastlös.
Ni vet, jag vet inte bäst hur jag ska kunna njuta maimalt. Ta bäst vara på tiden.
Så jag går här som en osalig ande. Hänger lite vid datorn, läser några sidor ur boken, plockar med disken, funderar på promenad, funderar på stan, stjäl en Noahpuss...
Varken hackat eller malet.

Jag tänker lite på jobbfesten vi hade.
En tämligen överförfriskad kollega frågade mej mitt i en diskussion om äktenskap och relationer om jag och min make har mycket sex.
Jag blev lite perplex. Det är inte en av de kollegor jag står närmast och som jag normalt pratar med sådant om. Frågan kändes oxå en smula "ofin" eftersom vi satt så många.
Men jag är inte den som är den utan svarade som det var, att nej det har vi inte.
Då säger hon: "Vad konstigt, jag har alltid tänkt på dej som en så sexuell person. Som om du har jätte mycket sex."
Jag tror att jag blev en smula förvånad och inte riktigt fann mej men jag har funderat på det där efteråt i framför allt två frågeställningar.
1.) Hur är/ agerar/ ser en person ut som är "väldigt sexuell"?
Vad hos mej utstrålar detta? Är det en komplimang eller en förolämpning?
2.) Varför går man å funderar över sånt om kollegor som man inte står särskilt nära?
Hur mycket sex de har. Hennes uttalande skvallrade ju om att det var inte där å då hennes fråga kom upp utan hon hade alltid tänkt på mej som en väldigt sexuell person.
Vad tänker ni kring det?

Annars är jag som sagt väldigt öppen. Jag och min Mini talade om det idag.
Hon uttryckte precis det jag brukar känna, att många tror att hon är så öppen och berättar allt om sej själv men att det hon berättar egentligen är sådant som hon skulle kunna säga till en främling på bussen som verkade trevlig och att hon egentligen är väldigt privat.

Ett lite spretigt inlägg men ni får gärna tycka till.

Puss/ Asta

13 kommentarer:

  1. Känns som en konstig fråga... vet inte ens om jag förväntar mig att någon av mina närmaste väninnor skulle ställa den? Dessutom blir det ju en dubbel exponering för även din man outas i svaret på något sätt, liksom att du återger ditt svar här. Jag har tänkt ibland att du måste ha en otroligt tålig man när jag ser att du beskriver er och er relation. Här hemma skulle det ta hus i helsicke (läs: han skulle känna att jag outade honom på ett sätt han inte tycker om, för när det tar hus i helsicke hos oss innebär det oftast att han går upp på övervåningen och stänger dörren om sig) om jag återgav saker och ting som min sambo upplever intimt eller privat i en blogg, men han har å andra sidan en stor integritet över lag. Han är nog lite av en loner och en ensamvarg, men det är en av de sidorna jag gillar hos honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det att lämna ut min man att säga att vi inte har mkt sex? Är "inte mkt sex" fult el fel på något sätt? Jag kan ibland på fb tänka att du lämnar ut dina barn men samtidigt tänka att alla familjer inte är lika och för dej/ er är det kanske inte så.

      Radera
    2. Nämen visst, så är det ju. Vi är alla olika och har olika gränser för vad som är ok och inte ok. Ang mina barn; javisst, dem jag har på fejjan pratar jag om och med, och de om och med mig. Än har ingen sagt ifrån, det hade de gjort om jag hade trampat dem på tårna på något sätt. Sonen jag inte har på fejjan pratar jag aldrig om (jag antar att du vet att det finns en till), av det enkla skälet att han inte kan se vad jag skriver där, och han liknar ganska mycket sin far. (Mina vuxna barn är mer outgoing, öppna och spontana och har en annan gräns). Det är nog så att inte bara män är olika utan även barn är det.

      Radera
  2. Nu är det svårt att sätta det hon sa i rätt kontext, då hela sammanhanget och tonläget inte går att utläsa givetvis. Men jag tycker inte det var en okej kommentar. Inte framför andra på det sättet och inte frågan utav någon som inte står dig nära, det var i mina ögon en förolämpning och inte schysst.
    Nu vet jag inte om personen läser din blogg eller om ni endast ses i annat sammanhang, om du där kanske pratar mycket om sex så på det viset förmedlat någon bild som hon fick av dig? Jättesvårt att tolka utifrån, men när jag läste så kände jag omedelbart: Nej, inte okej. Oavsett vad. Man frågar inte om folks sexliv om de inte inbjudit till det själva och projicerar inte sin egen bild av hur någon är i sängen, öppet på det viset. Känns precis som du skriver, "ofint". Tycker du ska fråga personen vid tillfälle varför hen gjorde så och att det lämnade dig förbryllad.

    Sex är härligt och något som man kan skoja om med dem man tycker om, eller på ett lättsamt vis när det passar sig och med tanke på att du är så öppen med din relation, samt bristande sexliv, så är det inget du ska behöva svara för tänker jag - oavsett om du är sexuell eller inte. Det är ju inget som står skrivet i pannan på någon annan om man har sex eller inte, eller något som någon annan ens ska bry sig om.
    Hade det varit du som tog upp det så okej, men få frågan ställd över ett bord tillsammans med andra människor känns både kränkande och respektlöst. Någon komplimang var det verkligen inte.
    Däremot om du själv vill se det som en komplimang för du VILL vara mer sexuell, det är väl en annan sak i så fall, men det är ju inte det som hände. Men i själva påståendet var det endast ( kanske i ren dumhet i bästa fall) en klumpig fråga eller en förolämpning. Jag hade åtminstone reagerat på det sättet och tänkt så, men som jag skrev i början så är det jättesvårt när man inte hört resten av konversationen och tonläget etc.

    Kram, Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplevde det ungefär så som du skriver. Vill inte "lämna ut" kollegan mer här i varför jag tror så, mitt syfte var inte att smutskasta henne alls utan att fråga hur ni upplevde kommentarerna. Kram

      Radera
  3. Klumpigt uttryckt, men jag tror nog att hon kan ha menat det som en komplimang.

    Sedan tänker jag på att vi ibland pratar så om vänner. Alldeles nyligen sa en kompis att min bästis och hennes man alltid verkat ha så mycket passion och sex. Det var definitivt sagt med mycket avundsjuka i rösten, så jag tror absolut att du ska ta det som en komplimang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det här med. Att vi talar rätt öppet om sex. Jag tror (om jag generaliserar) att män ofttare har en mer sexistisk ton när de umgås, medan vi kvinnor kanske är mer öppenhjärtiga kring sexualitet än vad män är. Sen ser jag en skillnad på att en person är sexuell å att ett par har ett glödande sexliv.
      Men jag kan vara överkänslig för vad som tolkas in under begreppet "slampig."
      Kram

      Radera
  4. Komplimang! Definitivt! ;-)
    Å sen beror det ju på vilken "jargong" man har på jobb, alt. med vissa arbetskamrater... å sen spelar ju alkoholen in vid sådana frågor kanske :)
    På MITT jobb - enbart kvinnor, rel. få till antalet - skulle det inte vara en konstig fråga , tvärtom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt inte en konstig fråga om man ser till mina vänner och de på jobbet som jag har en nära relation till. Nu var det inte så.
      Men visst, hon var berusad och jag var spik nykter och det påverkar kommunikationen så klart
      Kram

      Radera
  5. Hon kanske tycker att du är sexig och därför tror att du har mkt sex? Kram

    SvaraRadera
  6. Du är en stark person o utstrålar styrka, du kan ta för dig o har skinn på näsan.
    En stark person kopplas ofta till att vara en sexuell person tror jag..
    Då styrka o sex kan kännas likvärdigt.
    Sen kan det va helt fel men tror många gör den kopplingen...
    Ha en bra kväll !!

    SvaraRadera
  7. Ser inte frågan som jättekonstig, men vet inte riktigt vilka personer som var med i gruppen... Vissa personer kan man föreställa sig i en sexuell kontext och andra inte. Jag tycker du ska ta det som en komplimang, eftersom jag tror folk föreställer sig att personer som är attraktiva och tar hand om sig har mycket sex.

    SvaraRadera
  8. *ler* Knepigt det där. För jag skulle nog kunna tolka det åt båda hållen. Men min tanke är mera att det faktiskt bör handla om hur mottagaren tar emot det. Alltså hur man känner det när frågan eller påståendet ställs. Du upplevde ett visst obehag och då är det din upplevelse som räknas. Då var det obehagligt och helt irrelevant. Kanske var det av ren avundsjuka, kanske för att hen tycker att du är just slampig. Folk har så himlars mycket åsikter.

    Jag skulle kunna ta ett sådant påstående vissa dagar - andra inte. Jag är väldigt öppen i diskussioner om sex men jag uppfattas nog väldigt "kliniskt". Jag använder ord som "vagina", "slida" och "penetrering" i undervisningen utan att blinka och jag kan ta väldigt personliga frågor utan att rodna. Vi har en öppen jargong på arbetet och skulle nog kunna skoja om det mesta. Men inte med alla. Jag har däremot mycket lite intresse för sex. Knappt något alls. Men jag uppfattas rätt ofta som motsatsen då jag talar obehindrat med både kvinnor och män och inte är blyg och tillbakadragen.. Hjälpte detta till något? Inte? ;))) Nåväl.. Se det som en komplimang.

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare