torsdag 1 maj 2014

Lämna mej inte sömnlös med det här...

 

Jag är en kvinna som älskar naglar och nagellack!
Sen var det ju lite roligare på den tiden när jag hade långa, flexibla, starka naglar.
Innan de plötsligt bestämde sej... typ över en natt... att "Nä men vi tar och skivar oss lite grann. Hela tiden. Vad hon än gör med oss å kostar på oss."
Men ändå. Jag försöker fortfarande. Trots att de nu är rätt korta.
Jag gillar när de är hyfsat jämnlånga och vackert lackade.
För kvällen är de klatschigt klarröda.
Lite tomtevarning.

Gällande bland annat mascara hävdar jag med en dåres ihärdighet att man får vad man betalar för.
Lancome, Dior eller mitt favomärke Bobbi Brown kostar några slantar mer än Max Factor eller IsaDora men så skiljer det oxå allt.
På den tiden jag fortfarande lät mej lockas av förförisk mascarareklam eller helt enkelt drabbades av akut snålhet och vilja att spara en hundring så blev jag alltid och utan undantag besviken och sur på mej själv.
De. Billiga. Är. Inte. Lika. Bra. Punkt.
Men ÄR det lika dant med nagellack?
Vad säger ni brudar (å pojkar som som vågar bryta könsmönster)?
Märker ni någon skillnad på ett billigt å ett dyrt lack?

Nu har inte jag köpt så vansinnigt många dyra lack. Ett par OPI har jag shoppat.
Jag har kastat lystna blickar på dyrare märken som Dior men flertalet av mina lack är IsaDora eller Malvala.
Jag tycker lack är bäst nya och redan efter en fyra- fem användningar blir det sämre.
Segare, klumpigare, håller sämre.
Oavsett märke.
Förstår inte de som stolt visar upp 50 olika lack. Är de använda å nåt halvår gamla fungerar de ju inte längre?!
Ibland tycker jag det är stor skillnad inom samma märke.
Har OPI som sitter fantastiskt och OPI som sitter skräpdåligt.
Därför köper jag mest småflaskor.
Malvala har schyssta lack i massor av färger. De räcker ett gäng gånger å sen får man köpa nytt.
Det är min erfarenhet men jag kan ha fel???

Tycker ni att era lack håller i evigheter?
Vilka är era favoritmärken?
Märker ni nån skillnad på dyrt kontra billigt?
Lämna mej inte sömnlös med det här!

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Om lakken er blitt tykk og seig, anvend bitte litt Aceton i .

    SvaraRadera
  2. Lumene har mycket prisvärda mascaror, har använt deras i flera år. Fick t o m imponerande ord av en makeupartist en gg för den.
    Nu har jag kassa naglar o när jag fixade dom lackade hon alltid dom men när jag har lackat själv så använder jag Depend miniflaskor.
    Billig peng, hinner använda det mesta innan det blir för gammalt.
    Ingen vits med dyra lack tycker jag.
    Ha en fin fredag !!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är skillnad på dyra och billiga lack. De billigare flagnar snabbare. Och är liksom tunna och dumma! Men å andra sidan, jag har ju också kassa naglar. Har alltid haft, men blev värre av cellgifterna. Liksom håret. Fast där syns det inte, annat än i duschsilen….

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att Isadoras är bra, men visst märker jag skillnad, köpte OPI och ett reat Dior och tycker det var skillnad.
    Men jag märker inte lika stor skillnad på nagellack som på mascara! Råkade ut för snålheten sist, ångrar mig, så snart får den hamna i lådan på jobbet och jag köper YSL igen.

    SvaraRadera
  5. Det varierar. Det finns Depend och Isadora-lack som är kanonbra, likväl som kassa.
    Samma med dyra. Jag äger lack från Zoya, OPI, China Glaze med flera. Vissa suveräna, andra dåliga.
    Skulle dock ALDRIG lägga typ 300 kronor för ett nagellack, det kan omöjligt vara värt det. max 150-170 för en rejäl flaska. Mavala är ju för övrigt inte särskilt billiga då flaskorna är små och trots allt kostar 50 kronor. Sedan är det smidigt med små flaskor då man får mer att välja på och de inte blir gamla på samma sätt.
    Jag är för övrigt "en såndär" med över 60 lack hemma och ständigt utökar jag samlingen.

    Mina tips, för alla lack och för alla naglar.
    -Torka av halsen med jämna mellanrum, korken sluter inte tätt när det är massa torkat lack i vägen och lacket torkar ihop snabbare.
    -Köp en nagellacksförtunnare, t.ex Seche Vite. När lacken börjar tjockna droppar man i lite, rullar flaskan och fortsätter så tills föredragen konsistens är uppnådd. Det ÄR lättare att lacka med ett tunnare lack.
    - Gör lackningen ordentligt. Rengör noga med remover så naglarna är rena, ta bort övervuxna nagelband, fila, måla med bra underlack, två lager nagellack och ett till två lager av ett bra överlack.
    - Olja och ta hand om naglarna emellanåt och undvik remover med aceton.

    Jag har väldigt sköra naglar som lätt skivar sig och går sönder, så lack överlag är inte så superhållbara på mig. Men när jag gör det ordentligt så håller det sååå mycket bättre än när jag slarvar med steg och applicering.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare