måndag 5 maj 2014

Kan vi inte vara en liten smula nyanserade?

 

I morse gick jag upp och drack en mugg te.
Sen drack jag en mugg kaffe.
Plötsligt var klockan 18 och jag hade inte ätit någonting.
Då åt jag 1/3 familjepizza.
Nån timma senare drack jag två stora muggar o'boy och åt nästan en påse chips.
Nyss drack jag en mugg kaffe med en bulle till.
Jag är verkligen inget hälsofreak.

Jag rökte under många år. Snusar ännu.
Bortsett från att jag gått dagliga promenader i hela mitt hundliv (23 år) så har jag med få undantag inte motionerat på annat vis innan jag började springa förra våren.
Jag pendlar i vikt med en 5-6 kg.
När jag inte längre kommer i mina kläder tar jag tag i det och går ner några kilon igen.
Jag har aldrig varit tjock men inte heller smal.
Jag har kurvor men inte den typen som anses attraktivt.
Midjan går ut istället för in. Brösten är långa istället för fylliga osv.
Jag är verkligen inget utseendefreak.

Jag har vänner och bekanta som är smala, tjocka, vackra, alldagliga utan att egentligen reflektera över det.
Jag instämmer i de flesta debatter som handlar om magra retuscherade modeller och hetsen mot perfektion och evig ungdom.
Jag tycker det är förfärligt att flickkläder är mindre och tajtare i storlekarna än pojkkläderna.
Kort sagt, jag tror att jag har ganska sunda idéer och att jag är ganska "vanlig."
Jag hatar inte tjocka människor. Jag spyr inte ut något förakt för att jag ibland försöker nyansera debatten.
Jag är varken särskilt hatiskt eller föraktfullt lagd.

Debatten om att vägen bort från hetsen på den taniga, flickiga, perfekta kroppen inte består i att fullständigt sluta ta hand om sin kropp.
Att släpa runt på 50 kg övervikt eller mer är på något sätt andra sidan ytterligheten mot de som svälter halvt ihjäl sej.
Precis som den med väldigt lågt BMI riskerar följder som urkalkning av skelett, magproblem, nedsatt fertilitet och när de är riktigt tunna elektrolytrubbningar som kan påverka hjärtat och framkalla arytmier så har fettman sina hälsorisker.
Högt blodtryck, höga lipidvärden, diabetes som i sin tur leder till förkalkade kärl och hjärt/njursjukdomar. Det leder även till belastning på leder, nedsatt rörlighet, sämre sömn, depression.
Det behöver man inte vara hatisk för att konstatera.

Puss/ Asta

24 kommentarer:

  1. Vill du att ditt fotfolk kommer till din undsättning?;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga fotsoldater. En el två som håller med är inte samma sak som när drevet kring Ld drar igång. Ofta mot betydligt yngre å vekare individer än mej. Du vet vad jag menar.

      Radera
    2. Gissar på att det är du Asta Pastasson. Det står anonym. Jag vet vad du menar. Och jag tyckte inte heller att din kommentar var fat-shamande. Det var lite det jag undrade om du ville att jag skulle gå in och stötta upp dig. Det är lite väl hätskt ibland ja och man kan behöva någon som har ens rygg ibland. Har läst resten idag med och blev lite irriterad...

      Radera
    3. Ja det var jag och jag menade inte att vara anonym.
      Nej, du behöver inte gå in å stötta :) Jag klarar mej ändå. Huvudsaken är att de mina vet vem jag är.
      Kram

      Radera
  2. Jag har kommenterat på föregående inlägg. Jag håller med dig och håller på dig! Nyanserat är bäst. LD:s konstiga och egensinniga kamp FÖR fetma, känns något onyanserad och inte minst ganska farlig ur ett hälsoperspektiv. Du är inte en idiot. Hon är en mobbare. Punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cis för att du står upp för mej.
      Usch, jag ångrar att jag gav mej in i det här. Det är som en diskussion som lever sitt eget liv.
      Jag har självklart aldrig sagt/ har behov av att säga till någon att den är tjock.
      LD för en debatt på en stor och öppen blogg å då är det skillnad att bemöta det hon säger och som är felaktigt.
      Hur tjocka människor blir sämre bemötta kan jag bara beklaga och föreställa mej, det är fruktansvärt.
      Att däremot som hon ofta gjort påtala att övervikt inte är ohälsosamt nåt annat.
      Det är oxå märkligt hur lite som krävs för att vara "hatisk" mot henne kontra hur hon själv bemöter sina läsare.
      Men jag borde kanske struntat i att ta den debatten. Den blev fel. Till nåt som jag inte står för.
      Hur som haver, kram å tack

      Radera
    2. Äsch ibland tänker man att man borde ha bitit sig i tungan. Men det är ju inte hela världen. Och jag tycker fortfarande att du har rätt. Och att man nyansera diskussionen är inte dumt tänkt, bara bra. Jag tycker också att det är beklagansvärt att människor som är kraftigt överviktiga utsätts för mobbing. Men jag tyckte inte precis att det var det din debatt handlade om. Och inte mitt inlägg heller. Kram kram

      Radera
  3. Jag läser väldigt sällan LD. Mest för att hon i sina texter ofta gör mig sorgsen. Av medkänsla för henne. Och jag antar att hon skulle spotta på min medkänsla. Så därför läser jag inte henne. Men visst är övervikt hälsovådligt. Punkt. Sedan är det ett faktum att det vi idag anser som övervikt INTE är det. Jag är tillexempel överviktig enligt BMI. Rätt mycket till och med. Och även om jag verkligen inte är smal vet jag inte om jag skulle kalla mig själv för fet.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men självklart är det så. Att det som klassas som övervikt är vad som för 20 år sedan klassades som normalt. För att vi har uppfuckade föreställningar om kvinnokroppen.
      Å nej, du är inte tjock nånstans det behöver jag inte ens kommentera egentligen. Du är väldigt mkt mer sund än vad jag någonsin varit.
      MEN fetman är ett problem. Bara för att ungar börjar "leka" anorektiker på lågstadiet tas inte det problemet bort. I västvärlden dör människor till följd av övervikt.
      Och barn till feta föräldrar växer upp inaktiva och med osunda matvanor.
      Det är två olika problem, det ena förringar inte det andra.
      Men som jag skrev till Cis, jag ångrar att jag gav mej in i diskussionen. Jag framstår som elak, mobbande hälsofascist och det är jag inte.
      Kram

      Radera
    2. Inte är du en elak mobbande hälsofascist inte! Du har ju rätt - det ÄR ett stort problem och många dör. Fortsätt du diskutera, du min AstaPasta! Kram

      Radera
  4. Att kalla någon för idiot på det sättet är bara ett tecken på bristfälligt språkbruk och förmåga att uttrycka sig. Dessutom tycker jag att hon har ett ansvar att "tygla sig" med tanke på att hon syns allt mer i medier utanför sin egen blogg. Hon representerar ändå Amelia exempelvis.
    Jag håller så klart med om att det är högst olyckligt och skadligt att förespråka fetma.
    Men delvis så tror jag (tvärt emot vad man kan tro) att LD har en ganska taskig självkänsla. Gott självförtroende möjligtvis. Men självkänsla, att veta att man duger precis så som man är med alla sina fel och brister, det tror jag inte att hon har gott om. Kanske är försvarandet av vikten samt hennes attackerande framtoning en metod som döljer och trycker undan bristen på självkänsla?
    Dels (och detta är egentligen en egen diskussion) så har hon en poäng i sakfrågan. Inte att du är en idiot(!) och inte att det är sunt att vara överviktig. Men att det är skadligt med den så kallade hälsotrenden som ska exponeras överallt och hela tiden. Även om man själv inte ser sig bidra till det, så tror jag att alla facebookuppdateringar om senaste gymbesöket och alla "härliga" träningsbloggar och tv-inslag bidrar till att (framförallt) unga människor ser ner på sina kroppar. Undersökningar visar bland annat att det främst är tonårstjejer som tar till sig alla nya bantningstips och "livsstilsförändringar". Tjejer som är helt normalviktiga och absolut inte behöver gå ner i vikt. Lösningen kanske inte ligger i att alla slutar att berätta om sin träning, men jag tror att alla facebookanvändare, bloggare och skribenter behöver rannsaka sig själva, i vad de sänder ut för budskap och vad de bidrar till. Precis som mödrar behöver fundera över vad de sänder ut till sina barn när de väger sig varje morgon, sitter och petar i maten eller slår på kalorimätaren vid varje promenad.
    Men som du säger... visst måste det finnas nyanser! Allt är inte svart eller vitt.
    Kram din Emelie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har förespråkat fetma? Att vara fet kommer ALDRIG att bli ett nytt skönhetsideal så det argumentet är bara löjligt. Jag tycker inte att det är försvarbart att kalla någon idiot men ni ser inte hela bilden här! Systerskap handlar också om att inte ge "välmenta" råd om andras påstådda ohälsa. Vi bör lyfta varandra och inte komma med pekpinnar. Tänk bara på alla "välmenta" råd man får som nybliven förälder och alla som "vill väl" men jag har då aldrig bett om de råden och skulle helst vilja vara utan dem då det bara har gjort att jag tvivlat på mig själv och min egen förmåga. Samma sak här. Återigen det är ingen som FÖRESPRÅKAR fetma!

      Radera
    2. Det har LD visst gjort. Många gånger. Jag har läst hennes blogg dagligen under flera år.
      Ofta har hon påtalat att hon är fet, gillar att vara fet, att hon är frisk som en nötkärna trots det med perfekta värden och att det inte finns någon parallell mellan övervikt och ohälsa.
      Jag ger mej inte på människor och talar om för dom att de är tjocka!
      Jag besvarar felaktiga påståenden.
      Det hade jag gjort om det gällt annat med. Så lägg ner.

      Radera
    3. Hon pratar om sig själv och inte att alla ska gå och äta pizza varje dag för att fetma ska bli det nya size zero. På henne kanske det inte finns någon parallell till ohälsa, men hon har också tränat för att bli sund och stark i kroppen. Jag påstår inte att du har gått och talat om att hon är tjock, men som jag förstod det besvarade hon en kommentar som hon hade fått och HON gav råd och skrev på näsan. Jag vill se hela bilden och jag vet hur frustrerande det är att få råd som man aldrig bett om. Jag försöker inte "sätta dit" dig utan vill bara delge min åsikt, trodde du ville ha en dialog i kommentarerna men visst jag kan lägga ner.

      Radera
    4. Okej, du har rätt. Jag vill ha en dialog och det var dumt av mej att skriva "lägg er." Ber om ursäkt.
      Jo jag förstår. Å någonstans inom mej gnager en förståelse även för LD om hur och varför hon resonerar vilket gör det svårare... livet är komplext :)
      Jag tror mest jag blev trött på denna hårda ton. Å på att bli kallad idiot, på att hon inte försökte förstå mej utan valde att tolka det så hårt trots att jag är en trogen läsare.
      Äsch jag vet inte...
      Det allra bästa vore om vi inte talade så mkt om kroppar över huvudtaget.
      Igen, ber om ursäkt för MIN ton. Tack för din kommentar

      Radera
    5. :) Så bra att vi förstår varandra nu då. Jag förstår att du inte gillar att bli kallad idiot, och jag håller med dig om att LD har blivit så hätsk i sina svars-kommentarer. Jag är iaf en trogen läsare av din blogg och kommer även fortsätta vara det! Tack för en trevlig blogg :)

      Radera
    6. Emelie. Tack gumman. Jag vet att du förstår hur jag menar. Jag förstår hur du menar o håller med. Vi tar diskussionen live nästa gång vi ses. Puss

      Radera
    7. Anna. TACK! Nu känns det bra i magen igen. Kram på dej.

      Radera
  5. jag följer inte lds blogg, men jag såg något inlägg länkas på fejjan för en stund sedan, och nu såg jag dina inlägg.
    Det känns lite som att du inte riktigt fattar grejjen här. Du skriver själv att hon har uppgett att hon inte vågar visa sig för sina man och sin barn på grund av sin storlek. Hur kan det komma sig? Är det något hon har hittat på själv eller har en yttre bild av hur storlekar bör vara ha gett henne en vision om att det är något fel på hennes storlek och skapat hennes känslor för sin kropp? Det här är INTE ett individuellt problem och det handlar INTE om hälsa. Skippa hälsoargumenten, de hör inte riktigt hemma här.

    Att kvinnor fortsätter att återge rädsla för sina storlekar, kläder de handlar, motionsproblem för annars blir de tjocka, bekymmer om utseende även upp i myndig eller vuxen eller till och med MEDDELÅLDER är oerhört skrämmande och står just i motsats till de som skriker om att "för helvete, låt oss vara som vi är, har vi hälsoproblem så lär vi deala med sjukvården om dem, vi vill inte ha dem proppade i halsen av någon annan". Folk VET om de har hälsoproblem på grund av fetma. En del har också fått sin fetma på grund av hälsoproblem eller biverkningar av medicinering, och har kanske redan kontakter med sjukvården för blodsockervärden eller blodtryck mm.
    För jag antar att du menar fetma på en nivå som ligger långt över den eventuella icke-medias-womenrawmodel- ld själv råkar befinna sig i. Vi är olika. En del är smala och andra är det inte. En del lägger på sig och andra gör det inte. Det måste finnas utrymme för alla typer utan att vi ens skall behöva diskutera det eller att det ens skall ha en betydelse överhuvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var har jag skrivit det? Att hon inte vågar visa sej???
      Ld försöker inte återge nån rädsla. Jag argumenterar ENBART mot när hon påstår att övervikt (å då menar jag övervikt och inte lite hull) inte är ohälsosamt. Dessutom förminskar hon andras problem/ kamp med att acceptera sej själv. HON sätter kriterierna för när man vinner segrar. Å sågar alla andra. DET opponerar jag mej emot.

      Radera
    2. Fast Gitte. Det är två olika saker att "diskutera övervikt och att förneka att det är ett hälsoproblem"
      Jag skulle heller aldrig kommentera ngn annans vikt. Det är oförskämt. Å jag ger inte råd till människor som inte bett om dem. Jag är inte världens mest hälsosamma själv.
      Folk kletar på mej åsikter/ beteenden jag inte har här.
      LD är inte vem som helst. Hon är landets största feministbloggare, krönikör. Hon VÄLJER att argumentera och då får man svar. Det är inte att vara oförskämd.
      Jämför sedan våra roller. Jag har en åsikt om övervikt (inte hennes/din el min) och FENOMENET och hon kallar mej idiot, hatisk och mobbare.
      Jag blir så trött. Jag har argumenterat klart här nu

      Radera
  6. jag kan ha blandat ihop det jag har läst i inläggsväg, det var någon som refererade till att hon själv beskrivit det i sin blogg tidigare, men det var i varje fall en av poängerna för hennes antagonist vem-det-nu-var.
    Nej, jag tror verkligen inte att hon förminskar andras poäng med att accepterar sig själv utan hon sätter fingret på HUR det kommer sig att andra inte accepterar sig själva. Det är självklart på grund av alla "välmenande" kommentarer från mindre människor, faktiskt oftast kvinnor, eftersom män enligt min erfarenhet faktiskt har en oerhört mycket bättre förmåga att se igenom faktorer som fetma än vad kvinnor har.
    INGEN man har någonsin kommit med hälsosvar på mitt problem, det previllegiet är det bara kvinnor som tar. DET är direkt oförskämt och det är det hon säger, inget annat.

    SvaraRadera
  7. Herre gud lever denna striden än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger detsamma annanas .... /Mormor

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare