lördag 24 maj 2014

Gör din plikt

 Foto: Tänkvärd graffiti! Fanns på väggen vid Annas parkeringshus i Malmö när jag nyss  passerade huset.

Imorgon är det dags. Imorgon går Europa till val.
Om du inte redan röstat så föreslår jag å det starkaste att du GÖR så du med.
Att rösta är en demokratisk rättighet och skyldighet som människor runt om i världen offrar sina liv för.
Det tar inte lång tid och om du slarvat bort ditt valkort så går det bra att rösta med endast legitimation i din vallokal.

Det finns ett parti för alla. Det finns en ideologi som ligger nära hur du ser på människan och samhället. Oavsett om du är positivt eller negativt inställd till EU.
Kom inte och säg att "Jag är inte intresserad av politik" för det är inte sant.
Jag tror dej inte!
Jag tror inte på att du är likgiltig inför ditt eget och andras liv. ÄR du verkligen det bör du söka närmaste psykakut.
Jag tror inte du struntar i huruvida du ska ha något jobb eller inte. Om du ska kunna bli sparkad för att chefen vaknat på fel sida eller ej. Jag tror inte du struntar i om det finns vård att söka om du blir sjuk, vilken typ av skola dina barn har rätt till.
Jag tror inte att det är "skit samma" för dej om luften inte går att andas och haven inte går att bada i.
Osv osv.
ALLT är politik.

I Sverige så väl som i övriga Europa rustar främlingsfientligheten och rasismen upp.
Judehatet sprider sej åter igen, romer sparkas på av sina egna länder, muslimer är allmänt villebråd att förolämpa och skylla all världens skit på.
Vi ser det i samtliga nordiska länder, vi ser det i England, i Frankrike och i Schweiz.
I andra länder som Grekland, Tyskland och Ungern växer riktiga nazistparti fram.
Inte ens en mansålder efter Andra världskriget ser vi åter nazister ta plats i parlament.
ANVÄND DIN RÖST.
GÖR MOTSTÅND.
GÅ Å RÖSTA IMORGON!

Var inte en av dem som kommer tvingas se dina barn eller barnbarn i ögonen och säga "Jag visste, men jag gjorde ingenting. Jag orkade inte ens masa mej iväg och rösta i EU valet."

Puss/ Asta

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare