söndag 18 maj 2014

Gillar du de mördade bävrarna?


EU valet närmar sej.
Det känns stort och viktigt även om det inte är som riksdagsvalet.
Jag har alltid röstat i EU och riksdagsval.
Det är min demokratiska rättighet och skyldighet, jag är politiskt intresserad och jag är uppfostrad till att tycka att det är viktigt.
Jag har hittills aldrig förtidsröstat. Jag tycker det är högtidligt att gå till vallokalen på valdagen i samlad trupp med familjen, lite stort så där. Varje gång.

Har ni sett årets valfilmer och valaffischer?
Jag har sett de flesta. Inte Moderaternas och inte Miljöpartiet men de andra.
Nu är jag kanske lite färgad men jag tycker sossarnas är klart bäst.
Tydlig. Å jag älskar Olof Palmes tal i bakgrunden.

Sverigedemokraternas valfilmer är ju helt obegripligt dåliga.
Hur har de tänkt där?
Att det är barn som ska rösta?
Eller att "våra väljare är idioter och måste behandlas därefter"?
Mördade bävrar...
Ja, herre gud.

Valpropaganda ska vara snärtig, originell men den ska framförallt föra fram ett budskap.
Helst ett budskap som inte enbart handlar om enstaka valfrågor utan om en samlad ideologi.
Den ska även vara retoriskt snygg.
Fi har lyckats med sin reklam tycker jag.
Folkpartiet... not so much.
Såg en affisch här om dagen...
"Sverige behöver EU."
(Tja, det kan jag hålla med om.)
"Mot brott." stod det under.
Precis så... med punkt sist. 
Nja, den kändes så där.

Vad tycker du om de olika partiernas valfilmer och affischer?
Påverkar de dej alls?

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag har ju stått på vårt kära valtorg och kommer att göra det på lördag igen... Och jag är ju partisk.. *ler* så jag säger inget. Men visst är SDs helt obegriplig. Och visst ryser man av välbehag av Palmes röst.. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har nästan inte sett några reklamer. Förutom SDs som är så absurda att de inte ens går att förstå. Särskilt som de tänkta EU-politikerna mest känns som SD-politiker, komplett med den tyska brytningen och de galna idéerna... Sen såg jag en variant av Moderatrernas film, där någon tagit sig för att för varje påstående de gör i filmen om vad de vill göra i EU lägger in en text om hur de hittills agerat precis tvärtom i de frågorna (med motioner och röstning) i EU...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare