onsdag 7 maj 2014

Ska vi kika på mitt mörka jag.

Ska vi kika en stund på mina negativa egenskaper?
Jag hoppas ni har tid för det kan ta en stund. Men jag kör den snabba versionen och inget analyserande...

... Jag vill bli älskad av alla. I brist på det beundrad. Eller åtminstone omtyckt.

... Jag är allt för känslig för när människor blir arga/ besvikna på mej. Även om det är människor som jag inte känner/ bryr mej om.

... Jag vill att andra ska tycka att jag är snygg. Eller åtminstone inte ful.

... Komplimanger inbringar mej orimligt stor glädje.

... Jag har, mitt i medelåldern, fortfarande komplex för en hel del skavanker.

... Jag blir ibland en smula överlägsen och elitistisk.

... Jag har svårt för att respektera argument som jag finner korkade.

... Överlag föraktar jag dumhet.

... Ibland tvättar jag inte händerna när jag varit å kissat

... Jag är ganska lat

... Jag struntar ofta i att göra viktiga men tråkiga saker.

... Glömmer bort tandläkartider å annat.

... Ibland använder jag min mans tandborste

... Jag har precis haft ihjäl en krukväxt som jag fick för mindre än en vecka sen. Inte med mening men ändå. 

... Ibland funderar jag på att förgifta min man

... Jag kan vara väldigt elak när jag blir sårad. Sikta mot strupen.

... Det finns människor jag borde tycka om som jag inte tycker om ett skit

... Jag har gått å blivit badkruka på äldre dar.

... Jag är... om inte karaktärslös... så väldigt nära.

... Jag behöver snabba bekräftelser och tröttnar på sånt som tar tid.

... Jag har ibland dåligt tålamod

... Jag har fuskat i spel

... Till å med mot mina barn

... Jag har brustit i alla mina viktigaste roller.

... Inte minst som vän kan jag uppfattas som frånvarande.

... Jag har ljugit

... Jag har bedragit

... Jag har skadeglatt flinat åt folk jag inte gillar som gör bort sej.

... Ibland deltar jag i skitsnack om andra på jobbet

... Ibland gör jag inte mitt yttersta för en patient.

... Jag smyger ibland med godis för att slippa dela med familjen

... Som liten var jag osäker och en mobbare.

... Jag har fördomar som alla andra

... Jag har knasig kroppsuppfattning och ser mej själv som tjockare än vad jag är.

... Jag har höga krav på min omgivning men ännu mer på mej själv. 

... Jag kan vara fåfäng

... Jag kan vara orättvis

... Jag lägger snusprillan bredvid mej på sängbordet.

... Jag tycker om att flirta

... Jag handlar mer än vad jag behöver.

... Det berättar jag inte för min man.

... Jag ger ofta min make orimligt stor skuld över saker å ting.

... Jag favoriserar min hund framför de flesta människor.

... Ibland blir jag snipigt besviken på ungarna för att de inte prioriterar mej tillräckligt högt.

... Jag älskar pizza och chips allt för innerligt.

... Jag älskar presenter och blir i hemlighet besviken när jag får sådana jag inte tycker om.

... Jag tänker rätt mycket elaka tankar om människor.

... Oändliga av mina promenader har jag spenderat med att i huvudet skälla ut andra.

... Jag är inte den som jobbar med feber "för mina kollegors skull."

... Min första hund bet jag i nosen en gång så han fick ett ärr.

... Jag har utlovat lojalitet som jag inte har hållit.

... Jag fiser när ingen hör.

... Petar i näsan när ingen ser. 

... Jag struntar i om jag tar sista toapappret på jobbet ibland.

... Jag har stulit en å annan penna

... En å annan panodil med

... Men jag talar fan inte om för människor att jag tycker de är tjocka och att det är hälsovådligt. Kan människor bara sluta att ge mej egenskaper jag inte har?!
Jag har nog med de jag har!

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Men kika på det här:
    Jag har knasig kroppsuppfattning och ser mej själv som tjockare än vad jag är.
    Att släpa runt på 50 kg övervikt eller mer är på något sätt andra sidan ytterligheten mot de som svälter halvt ihjäl sej.
    Precis som den med väldigt lågt BMI riskerar följder som urkalkning av skelett, magproblem, nedsatt fertilitet och när de är riktigt tunna elektrolytrubbningar som kan påverka hjärtat och framkalla arytmier så har fettman sina hälsorisker.
    Högt blodtryck, höga lipidvärden, diabetes som i sin tur leder till förkalkade kärl och hjärt/njursjukdomar. Det leder även till belastning på leder, nedsatt rörlighet, sämre sömn, depression.
    Jag kan inte hålla med mer om att size zero och anorektikerlooken är förkastlig men det gör inte kraftig fetma mindre allvarlig.
    men för det kan man ju inte på allvar hylla fetma och bara strunta i hälsoriskerna å kostnaden för denna.
    Det är ingen utseendefråga.
    Att negligera riskerna med kraftig övervikt är lika dumt som att säga "I Danmark är alla så fria å härliga och både röker och dricker i tid å otid." Ja men så dör de yngre än oss oxå.
    Kommentaren ovan hängdes ut i LD's sida på facebook.
    Kommentaren uttrycker i stort sätt mina åsikter. Jag kanske skulle uttryckt mej något mildare och försiktigare och inte "skrivit på näsan" som Carolina gör, men i stort har hon rätt

    ::::::::::::::::::
    Så jo, kontentan är att du ungefär de sista dagarna i olika inlägg på flera ställen har poängterat väldigt tydligt vad du anser om fetma och indirekt vad du tycker om mig, då jag tillhör en av dem som dras med fetma. Du är där Anneli. Väldigt mycket där, och faktiskt talar om för mig vad du tycker och tänker om mig som person på grund av något som inte borde vara din angelägenhet? Jag tar det här med min doktor, vi har full koll på läget, och jag behöver och vill inte höra det av en endaste människa någostans, varken på nätet eller privat, lika lite som kvinnor gillar att män tittar på deras bröst istället för att höra vad de säger eller bry sig om vem de är som person. Ungefär.
    Det är fortfarande en kroppsfixering och ett gränsöverskridande av mitt -och andras- personliga tillstånd tillika min integritet.
    Släpp det där och överlåt på mig själv att avgöra vilket pris jag tycker att min fetma får ha. Jag är inte dum i hela huvudet på en gång. Jag VILL inte höra vad du eller någon annan tycker om mig på grund av att jag är fet. Skall det vara så svårt att förstå? Desto mer du skriver om vikt, varje sig du avser din egen eller någon annans eller förklarar hälsovådan med olika ideal så beskriver du egentligen vad DU står för och inget annat. Annars kan vi göra listan väldigt lång om vad som är en hälsofara om vi ser det i det stora hela.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker fortfarande vi diskuterar olika saker. Å att det är skillnad på fenomen och person.
    MEN! Självklart menade jag inte att såra/ kränka dej eller nån annan. Jag förstår att jag som normalviktig inte riktigt kan ta in hur människor har åsikter, tycker, tänker, pikar. Jag fattar det.
    Ber om ursäkt för den delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har måste jag ju få tycka till.
      Jag tycker inte att diskutera ett samhällsproblem eller personlig åsikt på sin egen blogg är att 'hoppa på' andra och tala om vad man tycker om dem. ALLA vet ju att övervikt är ett STORT problem i dagens samhälle och jag tycker diskussionen ar viktig. Lika som att jag tycker rasism är ett oerhört viktigt ämne.
      Om man tar åt sig av vad andra skriver om en fråga i allmänhet på en blogg får man väl sluta läsa?
      Det som du uttryckt på din blogg är att du tycker det är fel att förespråka att fetma INTE är skadligt, och att du blev väldigt otrevligt bemött av LD när du kommenterade på hennes blogg.
      Jag tycker inte du har gjort nåt fel och jag är långt ifrån trådsmal!
      Fortsätt skriva vad DU vill på DIN blogg - om man inte vill läsa är det ju väldigt enkelt att låta bli!
      Kram

      Radera
  3. Fantastisk lista A!!!!! Vilken otrolig självkännedom du besitter! Och DET skall du veta, är otroligt ovanligt! All heder åt dig! Jag tänkte försöka mig på att göra en liknande lista.. Och skall villigt erkänna att det är asasvårt att ärligt rannsaka sig själv. För jag fastnar ofta i vad andra anser vara min tillkortakommanden..

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag kan skriva under på det mesta på den där listan :P

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare