måndag 5 maj 2014

Lady Dahmer säger att jag är en idiot.

Om jag varit yngre...
Om jag varit det allra minsta beroende, för min självkänsla, att min blogg blir läst å uppskattad. Ja då skulle jag förmodligen hållit käften nu.
Att mopsa mot Lady Dahmer... Sveriges stora feministbloggare... gör man inte ostraffat. Det är lite av ett bloggsjälvmord om man har ambitioner.
Jag har inte det. Jag är för gammal. För trött. Jag tycker vad jag tycker.
Lady Dahmer sätter nämligen reglerna. Vem som får vara otrevlig. Vem som får gå till personangrepp. När det får göras.
Hon har en hätsk och hård debatton men uppskattar inte mothugg.
Hon säger sej vara ödmjuk, tålmodig och pedagogisk men gör sej ett namn på att vara stor i käften och dräpande slå sina meningsmotståndare till marken.
Det kan gälla en sexistisk skitstövel som skriver en förolämpning.
Det kan vara en ung tjej som har en annan syn på när man får lov att vara nöjd med sej själv och hur feminism ser ut.
Kring henne ständigt dessa fotsoldater. Läsare i massor, i huvudsak unga tjejer, som utan att fundera alltid å oförtrutet tar hennes parti.
Tja, lätt att få storhetsvansinne då kanske...

Lady Dahmer tycker inte om när man inte tycker som henne.
Då är man nämligen dum i huvudet.
Jag har varit dum i huvudet tidigare. När jag ifrågasatte hur någon med så högt ställda krav på sina medsystrars feministiska lidelse försörjs av sin make och tar hela föräldraledigheten.
Det var länge sedan.
Trots åsiktsskillnader har jag alltid läst och ibland inspirerats av hennes blogg.

Fetma är ett känsligt ämne för Lady Dahmer.
I många inlägg genom åren har hon läst lusen av bloggare, debattörer, allmänna tyckare som skrivit om övervikt och hälsa.
Övervikt i sej är inte ohälsosamt menar LD. Vad som enl henne är ohälsosamt är den stora utseendepressen som finns riktad mot unga kvinnor.
Jag kan inte hålla med mer om att size zero och anorektikerlooken är förkastlig men det gör inte kraftig fetma mindre allvarlig.
Det måste väl finnas nyanser. Någon slags rimlighet i debatten?



Kommentaren ovan hängdes ut i LD's sida på facebook.
Kommentaren uttrycker i stort sätt mina åsikter. Jag kanske skulle uttryckt mej något mildare och försiktigare och inte "skrivit på näsan" som Carolina gör, men i stort har hon rätt.
Carolina fick massor av kritik. Fotfolket blev äcklade. Hon var dum i huvudet.
Folk vill bli än tjockare för att protestera mot dumheterna osv.
Här är min kommentar och Lady Dahmers svar (Du kan oxå läsa det här.)


Asta: Å så kommer krigarna å håller med. Tröttsamt när ingen tänker själv.
Självklart är det allt magrare kvinnoidealet varken sunt eller naturligt men för det kan man ju inte på allvar hylla fetma och bara strunta i hälsoriskerna å kostnaden för denna.
De
t är ingen utseendefråga.
Att negligera riskerna med kraftig övervikt är lika dumt som att säga "I Danmark är alla så fria å härliga och både röker och dricker i tid å otid."
Ja men så dör de yngre än oss oxå.
 

Lady Dahmer: Du är en idiot Annelie. Tack för att du bevisar min poäng. Håll ditt hat och ditt fettförakt för dig själv nästa gång för jag är trött på att höra det. Det är för övrigt ingen som hyllat fetma.

Min kommentar var delvis en svar på denna diskussionen om övervikt men även en respons på LD's alla övriga inlägg på temat. 
En negligering av de hälsorisker en tjock person löper kan väl omöjligt vara rätt väg till att peppa unga tjejer till en bättre hälsa och ett större självförtroende?

Fast just nu skiter jag i det här med övervikt. Just nu är jag mest förbannad över att en kvinnosakskämpe som Lady Dahmer så lättvindigt kastar skit på och sågar andra kvinnor längst med fotknölarna och sen får det till att det är DOM som hatar å föraktar.
Nej, fy fan!

Puss/ Asta

15 kommentarer:

  1. Woopsie! Bloggfight;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Roligt om det roar någon. Lässiffrorna flög ju i luften så uppenbart är det spännande.
      Inte min tanke dock.

      Radera
  2. Jag kan inte ens läsa hennes blogg för hon är en jävla mobbare. Så respektlös mot sina läsare att jag vill kräkas och verkligen en feminist som ger feminism en ett dåligt namn.

    Usch för mobbare i allmänhet - att mobbas offentligt på en stor blogg och ändå ha läsare som avgudar en får mig att tvivla på mänskligheten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är respektlös. Å verkar ha dålig insikt för vi har tjafsat om det flera ggr genom åren men hon ihärdar att hon bara är det mot de som medvetet muckar. Vilket jag faktiskt sällan gjort. Hon gillar inte mej. Synd för jag gillar delar av henne. Men men...
      Tack för stödet darling.

      Radera
  3. Jag tycker den där tjejens kommentar var både sund och bra! Den handlade ju inte alls om utseendefixering och smalhetsideal, utan faktiskt om vad fetma gör med en människa -det var ju helt juste! Att Lady Dahmer tycker att hon har rätt att kasta sig över kvinnor som vågar stå upp för något annat än det hon förespråkar visar bara vem hon är. Jag tycker att din kommentar också var bra och friskt vågad. Människor som LD vill bli älskade av alla, tänker jag. Och nåde den som sätter sig upp mot henne. Herregud, tröttsamt hur världen krymps till en blogg! Och vad är hon, LD? Egentligen ingenting annat än en bloggare som har fått lite för mycket luft under vingarna, för att det ska kännas sunt. Hur mycket påverkar hon världens vara eller inte vara, feminismen eller någonting annat egentligen? Inte mycket. Det hon påverkar är förmodligen unga tjejer som läser och lapar i sig. Hon tycks ju vara väldigt inriktad på att man ska acceptera sig själv som man är, och det är precis vad många unga behöver höra. Och det är ju i viss mån rätt och riktigt. Men det är knappast förtrycket som gör kvinnor och flickor feta, det är allt för mycket stillasittande och för lite träning, för mycket socker och fett och för litet grönsaker. Jag skulle inte vilja påstå att LD är en kvinnornas förkämpe. Hon tycks mer intresserad av att få vara omgärdad med beundrare - kvinnliga sådana. Det får kanske hennes självkänsla att växa. Äkta feminister håller inte på med strunt, det jobbar med politiska frågor och mot kvinnoförtryck som mer handlar om exponering och objektifiering av kvinnor. Jag själv som feminist anser att exponering och objektifiering är farlig, men inte att fetma skulle stå i något slags motsatsförhållande till objektifieringen. Frisk, glada och sunda kvinnor är vad vi vill att våra flickor ska växa upp och bli, eller hur? Självsäkra, motiverade att ta sig in i yrkeslivet, känna sig nöjda med sig själva, eller hur? Och till det krävs ork, sunda livsvanor - åtminstone någorlunda sunda - och för det behövs att flickorna rör på sig. Och då blir de inte överviktiga och mår dåligt och får lägre självkänsla heller. För det är ett som är säkert, fetma och övervikt skapar inte glada och självsäkra tjejer. Inte trådsmala heller - eftersom det innebär bantning, neurotiskt förhållningssätt till både träning och kost och osund kroppsuppfattning. Liksom fetma ger osund kroppsuppfattning. Styrka, kondition och lagom kroppsvikt är bra, både ur ett samhällskostnadsperspektiv och ett individuellt kostnadsperspektiv. Heja dig, Astapasta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarade dej långt på kommentaren på nästa inlägg.
      Min del i debatten var två. Ett att jag anser hon hyllar fetma. Hon skriver om den, lägger ut bilder som visar den, berättar om all skräpmat hon skall trycka i sej, ihärdar i att fetma-ohälsa inte hänger ihop.
      Jag skiter i hur hon (eller andra) ser ut men väljer hon att som en av Sv största bloggare att ta den debatten så gör hon. Min andra del var att hon är så grymt otrevlig mot de som inte tycker som hon.
      Spyr ut hat och anklagar sen den som inte tycker det samma som henne för det samma.
      Jag pallar väl. Men en tjugoåring?
      Skit samma.
      Glad över ditt stöd Cis. Du finns alltid där, försöker alltid förstå.
      Tack.

      Radera
  4. Hur ofta kommenterar du kring någon bloggares alkoholvanor i all välmening? Hur ofta påpekar du för en träni träningsbloggare att det är viktigt att ta det lugnt och låta kroppen vila - i all välmening? Hur ofta påpekar du för någon bloggare som håller på med extremsporter hur farligt detta är och att personen troligtvis kommer dö i förtid - i all välmening? Och varför idiotförklarar du LDs anhängare? Varför tror du att de bara hejar på och kör på som en mobb? Varför kan de inte vara tänkande individer som faktiskt råkar hålla med LD? Har du förresten läst om begreppet fat shaming? Det är mycket intressant och givande för det påtalar ens egna privilegier och får en att tänka till en extra gång innan en bara måste berätta för någon som råkar vara överviktig att de blir sjuka, dör i förtid, är ohälsosamma, osv - i all välmening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen en vettig kommentar! Ni andra, täbk lite längre än näsan räcker och "svälj inte bara allt som Asta skriver".

      Radera
    2. Kerstin. Nu var det ju inte precis så att jag hoppade på LD och uttryckte min "oro" över hennes vikt å hälsa. DET hade ju varit förfärligt.
      Men LD har... många gånger, i massor av inlägg... tagit ställning för övervikt i sej. I att kraftig övervikt inte alls per automatik är skadlig, i att hon ta med fan ska bli ännu tjockare som nån motvikt.
      Jag vet inte hur jag ska förklara...
      Men jag hade absolut sagt opponerat mej om nån bloggare jag läste menade att en flaska vin om dan bara är bra och de som påstår motsatsen är moralpaniska. Eller vad det nu handlar om.
      Sen handlar det om tonen. Hur LD bemöter oliktänkande. Även de som tilltalar henne vänligt
      Äsch va fan, jag lämnar det här. Ville bara försöka förklara Kerstin. Kram

      Radera
  5. Jag kommenterar nu baklänges märker jag.. Som jag skrev i till det senaste inlägget så läser jag nästan aldrig LD. Jag brukar inte läsa sådant som inte ger mig något och jag anar att LD skulle tycka detsamma om min blogg. Dessutom läser jag nästan aldrig kommentarerna till en blogg. Ofta för att det gör mig beklämd.

    Vad gäller tonen i hennes blogg som beskriven ovanför är det ytterligare en anledning för mig att inte läsa den. Att kalla en människa dum i huvudet utan att känna den är för mig helt främmande. En åsikt kan var dum, uttalad av en okänd person, men huruvida personen är dum i huvudet eller inte vet man inget om. I fetmans vara eller inte vara kan jag däremot inte uttala mig. Jag är kraftigt överviktig enligt BMI. Trots att jag har jättebra värden och ofta tränar. Så där tiger jag still.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svarat på det där om din vikt. Bha!
      Du vet att jag inte är sån M. Jag går inte runt och önskar att alla ska va anorektiker.
      Kram

      Radera
  6. Kerstin Nolasco Martinez: För det första handlar det inte om att idiotförklara LDs anhängare. Det här handlade om LD själv! Och hennes idiotförklarande av Asta! Att vara medveten och heja på LD är en sak, och möjligen är det så. Men jag är ganska övertygad om att det inte är sunt att alltid heja på någon vars åsikter är som LDs, d v s ganska onyanserade! Att stärka människor självkänsla handlar inte om att bekräfta tillstånd som kan vara destruktiva i ett annat ljussken. Att stärka självkänsla och minska självföraktet gör man genom att vara nyanserad i sin bild av en människa. Och att stärka en människa att våga ta sig ut ur sin destruktivitet ger mycket större vinst för hen än att stärka samma människas destruktivitet. Fetma är ofta ett tecken på någonting annat. Det betyder inte att den som är fet är en dålig människa. Men å andra sidan betyder det inte att den som har bekymmer med motsatsen är en dålig människa heller. Och dagens ideal - som springer ur i modevärldens syn på kvinnor, inte männens syn på kvinnor - är inte bra för självkänslan heller eftersom strävan att vara smal riskerar att bli destruktiv. Det ena är alltså inte bättre än det andra. Att älska sig själv tror jag dock inte man gör bättre genom att vara överviktig - lika lite som självuppskattningen är stor hos den som är underviktig. För mycket och för lite skämmer allt, är ett gammalt uttryck som någonstans har sitt berättigande här. Fat shaming har inte med detta att göra! Har du tänkt på att anorektiker också blir utsatta för "shaming" fast åt andra hållet? Men det är det ingen som talar om. "Fan vad du är mager", "du måste äta", "det är farligt att vara för smal", "varför utsätter du dig själv för det här". Som mamma, kan jag inte annat än oroas över hur flickor utsätter sig själva, oavsett om det handlar om att äta sig överviktig eller att avstå att äta för att bli "smal". Men jag är ganska övertygad om att det inte så mycket handlar om ideal, som psykisk ohälsa. Därför tycker jag inte att LD ska stryka ohälsan medhårs.

    SvaraRadera
  7. Nä, inte bli kul att bli kallad idiot när man bara vill vädra sin åsikt. Dåligt. Riktigt dåligt. Det känns som om vi kvinnor lägger ner alldeles för mycket energi på att hata varandras åsikter om hur våra kroppar ser ut. Jag tycker ju att den diskussionen borde försvinna helt. Det vore det verkligt uppfriskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med Åsa. Jag håller med.

      Radera
  8. Annelie Sjöberg8 juni 2014 17:30:00

    Grattis och välkommen i klubben... I've been there... http://toklandet.wordpress.com/feministsekten/ eller varför inte: http://www.avoiceformen.com/feminism/feminist-censorship/annelie-sjoberg-pilloried-by-the-sisterhood-for-asking-inconvenient-questions/

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare